Laureatem nagrody indywidualnej za najlepszą prezentację został również Aleksander Hoiby z Norwegian University of Science and Technology z Trondheim, który przedstawił pomysł na komercjalizację styrozolu.
Pol-Nord Bridge to wspólna inicjatywa Politechniki Warszawskiej i Norwegian University of Science and Technology (NTNU) z Trondheim. Projekt jest skierowany głównie do młodych inżynierów, zainteresowanych komercjalizacją wynalazków, również własnych, a także do studentów kierunków ekonomicznych i prawniczych specjalizujących się w zarządzaniu własnością intelektualną.
Konkurs prezentacji – Elevator Speech Competition odbył się w marcu w Warszawie, podczas III Międzynarodowego Forum “Intellectual Property Management – The Key to Succesfull Economy. Obowiązującym językiem był angielski.
Innowacyjne propozycje inżynierów – pracowników naukowych różnych politechnik – były prezentowane przez studentów studiów podyplomowych w zakresie zarządzania własnością intelektualną. W ramach ćwiczeń studenci wzięli odpowiedzialność za komercjalizację rozwiązań, opracowanych w uczelniach wyższych i instytutach badawczych.
Zdaniem Krzysztofa Łebkowskiego, prezesa Oddziału Towarzystwa Konsultantów Polskich, potencjał komercjalizacyjny sześciu projektów jest obiecujący. Technologia z WAT dotycząca potwierdzania autentyczności rozmówców ma globalny zasięg. Oprócz zastosowań militarnych, możliwe jest wykorzystanie jej w telefonii publicznej i internetowej, np. w Skype.
Również dr Marek Dietl, dyrektor inwestycyjny w Krajowym Funduszu Kapitałowym i współpracownik Katedry Ekonomii w Szkole Głównej Handlowej, uważa ten projekt za superinnowacyjny.
“W technologii chodzi o nadawanie +znaku wodnego+ przekazowi głosowemu tak, by nie można było tego przekazu w żaden sposób podrobić. Pierwsze z proponowanych zastosowań wiąże się z wojskiem. Znacznik, który w jednoznaczny sposób identyfikuje nadawcę komunikatu mógłby znacznie usprawnić proces podejmowania decyzji i wdrażania rozkazów. Zastosowania poza wojskiem wiążą się m.in. z wirtualną bankowością” – wyjaśnia PAP dr Dietl, jeden z sędziów w konkursie Pol-Nord Bridge.
Według Krzysztofa Łebkowskiego, kolejne “strzały w dziesiątkę” to styrozol – farba wodoochrona z odpadów styropianu oraz oryginalna przekładnia rowerowa.
“Styropian jest rzeczywistym problemem, a w tym projekcie koszt materiału do produkcji wynosi zero, bo jest to odpad! Przekładnia rowerowa też ma bardzo realne możliwości komercjalizacji, ponieważ składa się tylko z 10 części, w porównaniu z dotychczas stosowanymi, złożonymi z 3-4 razy większej liczby części” – mówi PAP Łebkowski.
“Projekt, który zakłada utylizację pewnych odpadów w taki sposób, że w toku tej utylizacji powstaje produkt dalej wykorzystywany przemysłowo, jest godny wsparcia. To są tzw. dwustronne rynki, gdzie zarabia się i na swoich dostawcach i na odbiorcach. Z ekonomicznego punktu widzenia to bardzo rentowne” – dodaje Dietl.
Wśród obiecujących technologii eksperci wymienili też technologię tekstronicznej stymulacji mięśni z Politechniki Łódzkiej. Jest ona użyteczna w rehabilitacji kończyn, zwłaszcza po złamaniach i innych poważnych urazach. Skarpeta wykonana w tej technologii spełnia funkcję rehabilitanta, masażysty, pacjent nie musi dzięki niej jeździć na zabiegi.
Kolejna innowacja to system do diagnostyki chorób oczu wykorzystujący promieniowanie podczerwone będzie z kolei lepszy od aktualnie stosowanych metod bazujących na oświetleniu widzialnym, które irytuje oko. I w końcu – nanolignina – patent Instytutu Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich, która może być stosowana w procesie produkcji tkanin stosowanych w okryciach chroniących przed promieniowaniem UV, więc perspektywy jej komercjalizacji pojawią się zwłaszcza w nasłonecznionych częściach świata, np. w Australii.
Są to rozwiązania już chronione patentami. Ich komercjalizacja przekłada się na przychody instytucji oraz twórców, których część może być ponownie zainwestowana w kapitał intelektualny i kolejne prace badawczo-rozwojowe. Dla studentów udział w takich projektach i konkursach jest o tyle cenny, że dzięki nim mogą “skoczyć na głęboką wodę” i przygotować się przynajmniej na niektóre pułapki czyhające na drodze do opracowania i wdrażania profesjonalnej strategii komercjalizacji.
Drużyna, która zaprezentowała najlepszy pomysł, składała się z 3 Norwegów i 4 Polaków. Laureaci nagród indywidualnych odebrali “Lampy Łukasiewicza” ufundowane przez prezes Urzędu Patentowego RP dr Alicję Adamczak.
“Kolejne konkurencje w ramach Pol-Nord Bridge to konkurs planów komercjalizacji w Trondheim oraz udział zespołu najlepszego projektu w Global Technology Symposium w 2011 roku” – zapowiedział Krzysztof Łebkowski.
To czeka studentów. A co z rzeczywistą komercjalizacją tych obiecujących wynalazków? Dr Marek Dietl tłumaczy, że w Polsce jest coraz więcej źródeł finansowania unikalnych pomysłów z uczelni i instytutów badawczych, które mają duży potencjał rynkowy.
Jak wyjaśnia, Krajowy Fundusz Kapitałowy jest instytucją państwową inwestującą środki budżetowe. Jako fundusz funduszy inwestuje w fundusze venture capital, które następnie wspierają innowacyjne pomysły. Do końca 2012 roku będzie w Polsce działało około 30 funduszy venture capital, skłonnych podjąć ryzyko inwestowania w komercjalizację wyników prac badawczych. KOL
Autor: Źródło: PAP – Nauka w Polsce