ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Fizyka dla opornych. Jak zainteresować uczniów fizyką?

Bądźmy szczerzy fizyka nie należy do ulubionych przedmiotów uczniów. Zresztą i dorośli często wspominają ją jako niezrozumiałą i nielogiczną. A przecież fizyka ściśle wiąże się z matematyką, dlatego tak ważne znaczenie ma jej zrozumienie. Dużą rolę pełni tutaj nauczyciel, który powinien zaciekawić uczniów, a nie należy to do najłatwiejszych rzeczy, wszak niektórzy do tego przedmiotu są zwyczajnie negatywnie nastawienie i z góry zakładają, że nie potrafią i nie nauczą się. A przecież podręcznik “Zrozumieć fizykę” w jasny i czytelny sposób pozwala zgłębić wiedzę z tego przedmiotu. Zatem, jak zainteresować uczniów fizyką? Oto jest pytanie.

Eksperymenty na lekcjach zainteresują uczniów

Zainteresowanie uczniów fizyką wydaje się swoistą “syzyfową pracą”. Już na samą myśl o tym przedmiocie większość zakłada plan, który nazywa się :”zakuć, zdać, zapomnieć”, a przecież to nie rozwiązanie. Zatem, aby uczniowie nie uczyli się fizyki, jak wiersza na pamięć, trzeba ich zwyczajnie nią zainteresować. Sama teoria tutaj nie sprawdzi się najlepiej, bo przecież teoria powinna iść w parze z praktyką, czyli doświadczeniami. Możliwości jest naprawdę sporo. Warto choćby wykonać te dotyczące zjawisk optycznych. Bardzo obrazowe i efektowne są doświadczenia z budowy cząsteczkowej substancji. Zobaczenie na własne oczy różnych zjawisk pozwoli na lepsze zrozumienie danego działu, a nie tylko uczenie się na pamięć.

Ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia

Teoria nie jest ciekawa, przynajmniej pozornie. Wszak najważniejsze znaczenie ma przekonanie uczniów do tego, że fizyka może pasjonować. Zatem już sam początek lekcji nie powinien opierać się na dyktowaniu teorii, zapominając już, że przyciągnięcie uwagi młodych ludzi nie jest rzeczą łatwą. Warto tutaj skorzystać z rady jednego z najwybitniejszych uczonych wszech czasów, który powiedział: “Pierwsze lekcje nie powinny zawierać niczego poza tym co jest eksperymentalne i interesujące do zobaczenia”. Niewątpliwie jest to rada bardzo przydatna, która ma duże znaczenie. Raz zniechęcony uczeń będzie zawsze uważał, że fizyki się nie nauczy, a to przecież nieprawda, podobnie jak to, że fizyka jest nudna.

Podręcznik “Zrozumieć fizykę” – kluczem do sukcesu

Oczywiście, że wszystkie lekcje nie mogą odbywać się tylko na wykonywaniu eksperymentów, ważna jest teoria. Ale przedstawiona w zrozumiały sposób. Zatem wybór podręczników ma duże znaczenie. Świetnym wyborem jest podręcznik “Zrozumieć fizykę”, gdzie nacisk kładziony jest zarówno na teorię, jak i na praktykę. Wszystkie działy są przystępnie przedstawione, a co ważne także zilustrowane, co pozwoli na lepsze zrozumienie materiału. Ponadto znajdują się w nim bloki powtórzeniowe, dzięki temu uczniowie mogą szybko powtórzyć sobie materiał, czy też przypomnieć najważniejsze informacje z danego działu. Te podręczniki z fizyki ze szkoły ponadpodstawowej stanowią także świetne przygotowanie do matury. Zatem ciekawe książki to także połowa sukcesu.

Fizyka w codziennym życiu

Od wielu młodych ludzi można usłyszeć, ze fizyka nie jest przydatna w życiu, zatem po co się jej uczyć. Tutaj dużo winy leży po stronie nauczyciele, że nie zainteresowali uczniów wiedzą z tego przedmiotu, który może być naprawdę porywający. Otóż, aby fizyka nie była tylko traktowana jako przykry obowiązek to warto poruszyć też tematy dotyczące wykorzystywania zasad fizyki w codziennym życiu. Przykłady można mnożyć. Są nimi np. akrobacje w powietrzu, skakanie na trampolinie. Warto też wspomnieć o zasadach i prawach fizyki w lunaparku, co na pewno zainteresuje nawet najbardziej opornych.

Zaciekawienie uczniów jest bardzo ważne, aby zaczęli uczyć się fizyki. Zatem przeprowadzenie eksperymentów, ale tez prowadzenie doświadczeń ma znaczenie. Nauka teorii powinna być podparta przykładami, co pozwala lepiej zrozumieć dane informacje. Również sposób uczenia ma duże znacznie. Zadania mogą być czytane na głoś, warto na lekcji prowadzić tzw. burze mózgów, gdzie szuka się najlepszego rozwiązania, warto przy tym angażować wszystkich uczniów. Część ćwiczeń uczniowie mogą wykonywać samodzielnie, natomiast potem warto wspólnie sprawdzić wyniki.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00