Komunikacja miejska rozwija się w Zielonej Górze, a skoro są już autobusy elektryczne i Centrum Przesiadkowe, to czy następnym krokiem będą buspasy? Jeden z mieszkańców miasta złożył zapytanie do prezydenta miasta w tej sprawie.
W imieniu zainteresowanego rozwojem komunikacji miejskiej mieszkańca, interpelację złożył radny Jacek Budziński. Zielonogórzanin pyta wprost – czy miasto planuje wprowadzenie buspasów nie tylko na niektórych odcinkach, ale na całej trasie?
– Buspasy tworzy się na ciągach komunikacyjnych, na których występuje kongestia ruchu, a częstotliwość kursowania autobusów jest wysoka. Najczęściej buspasy wydziela się na trasach z co najmniej trzema pasami ruchu w jednym kierunku – wyjaśnia w swojej odpowiedzi prezydent miasta i dodaje – W naszym mieście, przy obecnym układzie komunikacyjnym, nie ma możliwości tworzenia buspasów na całych trasach przejazdu autobusów, ponieważ maksymalna ilość pasów w jednym kierunku to dwa lub jeden pas (wyjątek stanowią dojazdy do skrzyżowań, gdzie trzeci pas to prawoskręt lub lewoskręt). W Zielonej Górze istnieje jeden główny korytarz, na którym autobusy kursują z częstotliwością większą niż co 10 minut tj. odcinek ul. Wyszyńskiego, al. Wojska Polskiego, Bohaterów Westerplatte, Staszica i ul. Waryńskiego, ale autobusy nie mają problemów z pokonaniem tego odcinka. Problematycznym i skutkującym opóźnieniami w realizacji kursów jest odcinek ulic: Dąbrówki, Długiej i al. Konstytucji 3 Maja, jednak autobusy nie kursują tam z częstotliwością większą niż co 15 minut. Sytuacja na wspomnianym odcinku z pewnością ulegnie poprawie po przebudowie skrzyżowania ulicy Wrocławskiej z ulicą Sienkiewicza oraz po wybudowaniu obwodnicy południowej – brzmi odpowiedź Janusza Kubickiego. Prezydent wskazuje także miejsca, gdzie odcinkowe buspasy na wniosek MZK, zostały wprowadzone przy:
– pokonywaniu skrzyżowania Lwowska-Wrocławska w kierunku do cmentarza,
– pokonywaniu skrzyżowania ul. Chrobrego z ul. Piłsudskiego (lewoskręt)
– Szosa Kisielińska na wysokości Os. Pomorskiego w kierunku Kisielina,
– ul. Batorego odcinek tworzący pas postojów dla autobusów,
– ul. Batorego odcinek od wyjazdu z Leroy Merlin do zatoki autobusowej przed rondem Stefana Batorego.