Wnuczka dzwoni, że potrzebuje pieniędzy? Akwizytor oferuje sprzęt do masażu? To może być oszustwo. Podczas Dnia Seniora mieszkańcy dowiadywali się, jak uniknąć zagrożeń, związanych głównie z utratą oszczędności.
Częstym przestępstwem, którego ofiarą padają seniorzy, jest oszustwo „na policjanta” czy „na wnuczka”. Polega ono na tym, że sprawcy podszywają się pod członków rodziny lub funkcjonariuszy. Pokrzywdzonych jest dużo, o czym świadczą dane policji.
Oszuści wywierają presję na seniorach, by ci oddali im swoje oszczędności. Na takie próby wyłudzenia pieniędzy są już wyczuleni pracownicy banków oraz taksówkarze. Ich interwencja nierzadko jest ratunkiem dla osoby starszej.
Strata pieniędzy nie musi wynikać tylko z kradzieży. Seniorzy często otrzymują telefony bądź listy z zaproszeniem po odbiór nagrody w konkursie, do którego się nie zgłaszali. W rzeczywistości jest to zaproszenie na prezentację sprzętu medycznego, rehabilitacyjnego lub AGD. Sprzedawcy namawiają do zakupu urządzeń wielokrotnie droższych niż w sklepie.
Miejski Rzecznik Konsumentów dodaje, że większość spraw jest załatwianych z pozytywnym skutkiem. Porady konsumenckie są udzielane w urzędzie miasta przy ulicy Podgórnej w pokoju 415. Z rzecznikiem można również skontaktować się telefonicznie pod numerem 68 45 64 415.