Czy dzięki działaniom burmistrza Szprotawy oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego szprotawianie odzyskają kolej? Dzięki zakwalifikowaniu projektu do drugiej tury programu “Kolej Plus” wszystko wydaje się możliwe.
Przechadzając się ulicą Kolejową w Szprotawie można natrafić na zniszczony budynek. Starsi mieszkańcy Szprotawy pamiętają, że kiedyś budynek ten kontrolowały Polskie Koleje Państwowe. W ich wspomnieniach zachował się dźwięk gwizdków konduktorów, huk silników i widok podróżnych pospiesznie udających się na peron. Te dźwięki i widoki zwiastowały nadciągającą podróż.
Niestety, dzisiaj podróż liniami kolejowymi nie jest możliwa. Torowiska stoją puste, budynek niszczeje, a dalekosiężne wyprawy pociągami lub szynobusami pozostają kwestią wspomnień lub marzeń. Burmistrz Szprotawy Mirosław Gąsik wraz z pomocą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego próbuje zmienić stan rzeczy.
Program “Kolej Plus” szansą dla Szprotawy
Ale jak to zazwyczaj z realizacją marzeń bywa, potrzebne są pieniądze – w tym wypadku dofinansowania. Złożony przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego projekt, opisujący rewitalizację linii kolejowych obejmujących Szprotawę, przeszedł do drugiej tury postępowania kwalifikacyjnego w ramach rządowego programu „Kolej Plus”.
Naprawie i modernizacji podlegać miałyby odcinki ze Szprotawy do Żagania i Żar, co za tym idzie możliwe byłby bezpośrednie połączenia z tymi miastami, a co najważniejsze możliwe byłoby wyczekiwane połączenie z Zieloną Górą. Dodatkowo burmistrz ubiega się o remont dworca i peronu. Aktualnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargów na opracowanie ważnego studium planistyczno-prognostycznego, na którego podstawie PKP PLK podejmie decyzję o przyznaniu dofinansowania.
– Udział w drugim etapie konkursu to spory krok w kierunku powrotu pociągów pasażerskich do Szprotawy oraz realnej walki z wykluczeniem komunikacyjnym – stwierdził burmistrz Mirosław Gąsik.
Kolejny krok do przodu
26 marca 2021 roku burmistrz Szprotawy uczestniczył w spotkaniu z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w sprawie projektu rewitalizacji linii kolejowych. Samorządy biorące udział w projekcie pozytywnie odpowiedziały na apel o wsparcie w przyszykowaniu dokumentacji.
– Siatka połączeń to bezpośrednie kursy do Zielonej Góry, Żar i Żagania – podkreśla Bartosz Sokołowski, współpracownik szprotawskiego ratusza w zakresie transportu publicznego, który również uczestniczył w tym spotkaniu.
Kolej jako podpora szprotawskiej komunikacji
Przywrócenie świetności szprotawskim liniom kolejowym pociągnie za sobą wiele pozytywnych skutków. Wiąże się to z oczywistą możliwością rozwoju turystyki i innych sektorów gospodarczych. „To bardzo ważna inwestycja, która niewątpliwie wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy całej gminy.” – mówił Bartosz Sokołowski.
Poza tym odremontowanie linii kolejowych ułatwi życie mieszkańcom gminy Szprotawa. Pociągi są zdecydowanie jedną z najwygodniejszych form transportu publicznego, w szczególności dla osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Mieszkańcy będą mogli dostać się do lekarzy i szpitali, zaś pracownicy na stanowiska pracy. Studenci i uczniowie będą mogli bezproblemowo dostać się do szkół. Możliwe będzie odwiedzanie rodziny znajdującej się w innych rejonach kraju.
O tych aspektach wspomina jedna z mieszkanek gminy Szprotawa – Weronika Bejman: – Takie połączenie ułatwiłoby mi znacznie dojazd na uczelnię, do pracy oraz do domu, bądź w celu odwiedzin członków bliskiej rodziny.
Połączenia te są wyczekiwane przez wielbicieli podróżowania i turystyki. Skład na trasie Szprotawa – Zielona Góra, dzięki przesiadkom na dworcu zielonogórskim, daje możliwości podróżowania po całej Polsce.
Pozytywny odzew szprotawskiej społeczności
Pomysł, jak i jego realizacja, która znajduje się na wyciągnięcie ręki, rozpalił mieszkańców gminy oraz spotkał się z ich aprobatą. Widać to po komentarzach umieszczanych pod informacjami publikowanymi na stronie szprotawskiego Urzędu Miasta na Facebooku.
– Byłabym bardzo zadowolona, gdyby takowe połączenia kolejowe faktycznie wróciły – stwierdziła Weronika Bejman.
Ostatnia prosta przygotowań
Czy na szprotawskim peronie rozlegnie się konduktorski gwizdek i ujrzymy jak „Najpierw powoli jak żółw ociężale / Ruszyła maszyna po szynach ospale” – cytując Juliana Tuwima? To już zależy od zarządu Polskich Kolei Państwowych.
Gminie pozostaje ogłosić przetarg na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego, którego przygotowanie powinno trwać 12 miesięcy, zaś następnie przedstawione zostanie PKP PLK do oceny.
Materiał opracował: Kryspin Kopacz
Źródła informacji i wypowiedzi:
https://szprotawa.pl/PL/3016/4028/Szynobusem_ze_Szprotawy_do_Zielonej_Gory/k/
https://szprotawa.pl/PL/3016/4211/Dzialamy_dla_powrotu_pociagow_do_Szprotawy/k/
Strona Urzędu Miasta Szprotawy na Facebooku