I SKUTECZNEGO REKTORA
Szanowni Państwo,
Drogie Koleżanki, Drodzy Koledzy,
Uniwersytet Zielonogórski jest naszym wspólnym dobrem, a dla mnie osobiście – tak jak dla większości z Państwa – bardzo ważnym środowiskiem pracy i relacji koleżeńskich. Z naszym ośrodkiem jestem związany od chwili rozpoczęcia studiów magisterskich. Pomimo tego, że od kilkunastu lat pracuję także na Uniwersytecie Warszawskim, to Uniwersytet Zielonogórski (a wcześniej WSP) zawsze był i jest moim pierwszym i najważniejszym miejscem aktywności zawodowej. Zależy mi bardzo na jego rozwoju oraz na pomyślności pracowników i studentów. Jestem przekonany, że mogę się do tego przyczynić, pełniąc zaszczytną służbę na stanowisku rektora. Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o zapoznanie się z zamieszczonym poniżej zarysem mojej wizji Uniwersytetu i pełnienia roli rektora.
Uniwersytet Zielonogórski jest uczelnią młodą. Najbliższe lata dadzą odpowiedź, jaką pozycję zyska wśród innych uniwersytetów w kraju i jakie będzie miał znaczenie dla regionu. Moja wizja i program oparte są na przekonaniu, że Uniwersytet Zielonogórski może wzmocnić swoją pozycję jako ośrodka naukowego, a także być sercem regionu. Cele te może zrealizować cała wspólnota akademicka pod kierunkiem rektora, który jest rozpoznawalny i ceniony nie tylko w regionie, ale także w kraju i za granicą.
UNIWERSYTET – SERCEM REGIONU
Moim marzeniem i zarazem realnym celem jest, aby nasza Uczelnia stała się istotnym czynnikiem rozwoju regionu i jego wizytówką. Stanie się to tylko wtedy, kiedy jego pracownicy i studenci będą aktywnymi, pierwszoplanowymi aktorami życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego w regionie, inicjatorami nowych przedsięwzięć i rozwiązań. Z drugiej strony, będę dążył do tego, by nasz Uniwersytet był odpowiednio doceniony i wspierany przez władze lokalne, regionalne i centralne. Aby osiągnąć wskazane cele, musimy wspólnie dążyć do tego, by Uniwersytet Zielonogórski był bardziej INNOWACYJNY, OTWARTY i SPRAWNY.
– Innowacyjny, czyli wdrażający nowe, skuteczne rozwiązania we własnym funkcjonowaniu oraz generujący i promujący innowacje w przemyśle, oświacie, kulturze, służbie zdrowia, administracji.
Należy, między innymi: dokończyć inwestycje w Parku Naukowo-Technologicznym i zadbać, aby było to szczególnie efektywne pole współpracy z gospodarką; potraktować utworzenie kierunku lekarskiego, jako przykład integracji międzywydziałowej w prowadzeniu i tworzeniu nowych kierunków studiów; wdrożyć nowe formy promocji Uczelni, np. cyklicznie organizować „Dni Uniwersytetu Zielonogórskiego” w Warszawie.
– Otwarty na nowe idee, na potrzeby (ludzi, środowiska lokalnego, praktyki) pomysły, propozycje, współpracę, kooperację; promujący otwartą komunikację pomiędzy ludźmi, dialog, negocjacje, szacunek dla godności człowieka, tolerancję dla odmienności.
Należy, między innymi: wypracować i wdrożyć formułę Zielonogórskiego Uniwersytetu Otwartego, jako oferty kształcenia dla osób, chcących je podjąć bez ubiegania się o dyplom lub stopień naukowy; powołać Centrum Kultury Studenckiej zapewniając mu odpowiednią bazę; zorganizować uniwersyteckie zespoły eksperckie, jako ważny komponent regionalnego środowiska opiniotwórczego.
– Sprawny, czyli sprawnie zarządzany, z dużą autonomią Wydziałów i szerokimi uprawnieniami prorektorów, ze sprawnie działającą administracją, efektywnie realizujący podstawowe zadania – naukowe, dydaktyczne, kulturowe; ofensywnie pozyskujący kandydatów na studia i inne formy kształcenia; dynamicznie rozwijający współpracę zagraniczną; sprawnie pozyskujący środki na badania, rozwój, inwestycje; szeroko współpracujący z przemysłem, instytucjami kultury i oświaty, z samorządami lokalnymi; ofensywnie promujący swoją ofertę i osiągnięcia pracowników i studentów.
Należy, między innymi: oprzeć misję Uniwersytetu Zielonogórskiego na nośnych i akceptowalnych przez całą społeczność akademicką ideach mogących dynamizować i ukierunkowywać jej aktywność; usprawnić działania administracyjne poprzez szersze zastosowania systemu informatycznego; powołać Akademicką Służbę Zdrowia; uruchomić przedszkole dla dzieci pracowników i doktorantów; wprowadzić role administratorów obiektów lub grupy obiektów w celu efektywnego zarządzania nieruchomościami; wdrożyć kilkuletni plan remontów i wymiany wyposażenia domów studenckich.
SKUTECZNY REKTOR NA TRUDNE CZASY
Nowa kadencja władz uczelni nie będzie łatwa. Kryzys ekonomiczny, obniżająca się liczba studentów oraz zmiany wprowadzane w ramach reformy szkolnictwa wyższego będą dla nas poważnym wyzwaniem. Kierowanie Uniwersytetem będzie więc musiało się wiązać z podejmowaniem trudnych zadań, realizowanych w przeświadczeniu, że istotą Uniwersytetu nie jest przetrwanie, lecz rozwój. Zarządzanie Uniwersytetem powinno polegać na rozwiązywaniu problemów a nie sprawowaniu funkcji, zaś drogą do wypracowania decyzji powinno być wsłuchiwanie się w głosy wszystkich członków społeczności akademickiej. Konieczna jest pełna integracja wszystkich środowisk (pracowników naukowych, studentów i doktorantów, pracowników administracji, związków zawodowych) wokół wspólnych celów. Niezbędne będzie także rozwijanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi, zarówno lokalnymi, jak i centralnymi w celu pozyskiwania wsparcia dla naszych zamierzeń. Musimy zadbać także o to, aby Uniwersytet był rozpoznawalny i dobrze promowany w mediach. Jestem przekonany, że moja pozycja w regionie i w kraju, na którą przez wiele lat pracowałem, moje duże doświadczenie w kontaktach z mediami może pomóc to urzeczywistnić.
MÓJ KAPITAŁ SPOŁECZNY
W przekonaniu o tym, że autorytet rektora opiera się w dużym stopniu na jego pozycji naukowej, odwołam się tu do tych doświadczeń, które mogą być szczególnie przydatne w pracy na rzecz Uczelni, jej rozwoju i tworzenia jej dobrego wizerunku w kraju i poza jego granicami.
Byłem autorem i kierownikiem naukowym kilkudziesięciu ogólnopolskich i międzynarodowych badań seksualności człowieka. Większość z nich mogła się odbyć dzięki grantom naukowym, jakie pozyskałem zarówno z puli środków publicznych, jak i unijnych, a także z dotacji firm prywatnych. W uznaniu za realizację tych badań zostałem Współpracownikiem Naukowym Instytutu Kinsey’a Uniwersytu Indiana w USA. Zainicjowałem i zorganizowałem wiele konferencji naukowych, w tym międzynarodowych. Od 2008 roku organizuję „Debaty o Zdrowiu Seksualnym”, odbywające się przemiennie w Zielonej Górze i w Warszawie. Pełniłem rolę eksperta komisji sejmowych zajmujących się problematyką edukacji seksualnej i przemocy w rodzinie. Byłem recenzentem projektów złożonych w konkursach na granty MNiSW i The European Science Foundation. Jestem członkiem kilku towarzystw naukowych, w tym towarzystw zagranicznych, niemieckich i amerykańskich oraz członkiem kolegiów redakcyjnych pięciu periodyków naukowych. Za cenne doświadczenie uznaję pełnienie roli konsultanta naukowego prac zmierzających do utworzenia działu „Człowiek i Środowisko” w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Dbam o rozwój naukowy młodej kadry. Byłem promotorem sześciu prac doktorskich. Aktywnie działam w kilku towarzystwach naukowych i organizacjach pozarządowych. W latach 2002-2005 byłem prodziekanem do spraw studenckich Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Za swój sukces i sukces zespołu osób, z którymi współpracuję uznaję to, co udało nam się osiągnąć w toku dwóch kadencji pełnienia przeze mnie roli dziekana Wydziału Pedagogiki, Socjologii i Nauk o Zdrowiu. Szczególnie w zakresie rozwoju kadry, w tym wsparcia wielu osób, które z powodzeniem sfinalizowały przewody habilitacyjne.
Jako dziekan doprowadziłem do reaktywowania wychowania fizycznego oraz zaistnienia i rozwoju nowych kierunków studiów, to jest: pracy socjalnej i pielęgniarstwa. Realizacja tego ostatniego zadania pozwala mi na optymizm w ocenie skuteczności inicjatyw podjętych na rzecz uruchomienia kierunku lekarskiego na naszej Uczelni.
Za najważniejsze swoje atuty i zarazem wyróżniki uważam uznanie środowisk opiniotwórczych w kraju i za granicą dla mojego dorobku naukowego, rozpoznawalność mojej osoby w regionie i w kraju, bardzo dobre kontakty z mediami oraz pozytywne relacje z decydentami na wszystkich szczeblach, także centralnym. Mówiąc najkrócej, KAPITAŁ SPOŁECZNY, który zbudowałem jestem gotowy w pełni spożytkować dla naszego wspólnego dobra.
Wiem, że w naszej społeczności akademickiej tkwi duży potencjał intelektualny i organizacyjny, dzięki któremu uda nam się kontynuować rozwój uczelni i pokonać trudności. Zwracam się do Państwa z prośbą o bezpośrednie i pośrednie poparcie mojej kandydatury, ponieważ jestem przekonany, że moja pozycja naukowa oraz doświadczenie dydaktyczne i organizacyjne są odpowiednie do tego, by skutecznie realizować WIZJĘ DYNAMICZNEGO ROZWOJU NASZEGO UNIWERSYTETU.
Z poważaniem
Zbigniew Izdebski
Autor: kt