KULTURA:

O żegludze śródlądowej słów kilka…

Ma on szczególne znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa lubuskiego. Na lubuskim odcinku tego szlaku transportowego zlokalizowane są następujące porty i przystanie rzeczne: Bytom Odrzański, Nowa Sól, Cigacice, Krosno Odrzańskie, Urad, Słubice oraz Kostrzyn. Wymiernym efektem działań władz odrzańskich gmin stała się inicjatywa powstania Zespołu Portów Lubuskich, który docelowo będzie stanowił infrastrukturę wspierającą śródlądową żeglugę transportową oraz turystyczną na rzece Odrze.
 
Działania na rzecz wykorzystania walorów ekonomicznych rzeki Odry przyjęły nowy wymiar również w kontekście dynamicznie rozwijającego się przemysłu wytwórczego na terenie odrzańskich gmin województwa lubuskiego. Znaczenie gospodarcze Odrzańskiej Drogi Wodnej dostrzegli również sygnatariusze Międzyregionalnego Porozumienia na rzecz utworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC-ROUTE65).
 
Dnia 6 lipca 2001 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął do realizacji w drodze ustawy wieloletni program rządowy „Program dla Odry – 2006”. Jednym z jego podstawowych celów jest wzmocnienie rozwoju infrastruktury żeglugowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Działanie to ma doprowadzić do znaczącej poprawy warunków nawigacyjnych, co w konsekwencji umożliwi pełne wykorzystanie najtańszej, przyjaznej dla środowiska, a zarazem najbezpieczniejszej formy dystrybucji towarów, jaką jest transport wodny. Według oceny ekspertów, realizacja tego zadania umożliwi docelowo przewozy rzędu 20 mln ton ładunków rocznie.

Autor: Dr Waldemar Sługocki

Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
0:00
0:00