Studenci kulturoznawstwa na UJ prowadzą blogi i fotoblogi, uczestniczą w warsztatach kreatywnego pisania i pomagają organizować najważniejsze kulturalne wydarzenia w Krakowie. Studenci historii na UW uczą się e-administracji i przygotowują do zarządzania elektronicznymi archiwami. Młodzi fizycy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika okazują się znakomitymi analitykami – znajdują pracę w bankowości, ubezpieczeniach, są cenionymi menedżerami.
Wspólnym mianownikiem 62 nagrodzonych kierunków studiów jest oryginalny i atrakcyjny program kształcenia i nacisk na to, by student potrafił wykorzystać przekazywaną mu wiedzę do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów – badawczych albo praktycznych. Uczelnie wsłuchały się w potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego i otworzyły na współpracę z pracodawcami. Stworzyły studentom warunki do pracy zespołowej, rozwijania umiejętności krytycznego myślenia, pracy projektowej, praktyk w branżach przemysłu ściśle związanego z programem studiów.
Niektóre z wyróżnionych szkół wyższych odważnie sięgają też po bliskie młodemu pokoleniu nowe technologie, stymulując studentów do aktywności w e-learningu, wykorzystując do prowadzenia zajęć filmy instruktażowe, gry online i portale społecznościowe. Są też takie uczelnie, które gwarantują swoim studentom opiekę tutorów – indywidualnych opiekunów naukowych.
Każdy z nagrodzonych 62 kierunków studiów, realizowanych przez 37 publicznych i niepaństwowych uczelni, otrzyma milion złotych. To premia za odwagę dokonywania mądrych zmian w programach kształcenia i autentyczną odpowiedzialność za losy swoich absolwentów. Zwycięskie uczelnie i wydziały przygotowywały nowe programy studiów w oparciu o tzw. Krajowe Ramy Kwalifikacji. To w związku z KRK zaczęto w uczelniach poważnie myśleć nie tylko o tym, czego uczyć, ale też jak uczyć, by osiągnąć najlepsze efekty.
Kilka tygodni temu napisałam na moim blogu, że najwyższa pora od nowa nakreślić mapę polskiego szkolnictwa wyższego z wyraźnie zaznaczonymi na niej uczelniami badawczymi i zawodowymi. Ciągle jeszcze dostrzegalną bylejakość kształcenia musimy zastąpić wysoką jakością i innowacyjnymi programami studiów. Mamy już na tej mapie 62 jasne punkty – to znakomity początek.
Gratuluję wszystkim nagrodzonym!
Tekst ukazał się w natemat.pl
Autor: Źródło: MNiSW