Najnowsza książka Stanley’a Newcourt-Nowodworskiego pt. „Czarna propaganda” pokazuje, jaki wpływ miały gazety i radio na losy świata w czasie II wojny światowej.
Autor, który koncentruje się na roli wojny psychologicznej podczas reakcji zbrojnych w latach 1939 -1945, dokonuje analizy działań mających na celu zmylenie wroga i zniechęcenie go do walki. Jak się okazuje, głównym środkiem były ówczesne media, dzięki którym przekazy propagandowe docierały do ludzi szybciej i dawały większy efekt.
Nowodworowski ukazuje lata II wojny światowej z całkiem innej perspektywy niż historycy, którzy poświęcali swoją uwagę walkom na froncie. Pokazuje, jak za pomocą znajomości psychiki kreowano rzeczywistość i wywierano wpływ na myślenie ludzi zmęczonych i rozczarowanych otaczającym światem. Okazuje się, że nawet muzyka rozrywkowa mogła być przyczyną łamania rozkazów przez żołnierzy. Wszystko zależało od odpowiedniego wykorzystania różnych aspektów życia przez przeciwnika. W książce oprócz opisanych faktów można znaleźć fragmenty tekstów źródłowych m. in. autorstwa ówczesnych ministrów propagandy, np. Josepha Goebbelsa.
Warto sięgnąć po „Czarnej propagandę”. Po jej przeczytaniu jawi się całkiem nowy obraz II wojny światowej. Z pewnością w żadnym podręczniku od historii nie znajdziecie informacji, które zostały ukazane w tej książce. Autor: Malwina Ławicka