Jest to mieszanka asfaltowa modyfikowana gumą pochodzącą z utylizacji opon samochodowych. Propagatorem tej metody budowania dróg jest prof. Adam Wysokowski pracujący w Zakładzie Dróg i Mostów Instytutu Budownictwa na Uniwersytecie Zielonogórskim. Profesor Wysokowski w Brukseli jest ekspertem od ekologicznych nawierzchni. Zielonogórski naukowiec w rozmowie z Radiem Index przekonywał, że ta metoda budowy dróg jest o wiele bardziej ekologiczna od tych stosowanych obecnie. Oprócz tego droga ma także inne zalety: asfalt gumowy, z którego produkowana jest nawierzchnia, powoduje, że droga hamowania jest krótsza o 25%, a hałas zmniejsza się o 3 do 4 decybeli. Z nowo położonego odcinka drogi będą mogli także skorzystają studenci. Jak? – Na pewno raz na semestr będę tu przyprowadzał kolejne grupy studenckie, powinni tę wiedzę przenosić do praktyki – zapowiedział profesor Adam Wysokowski.
Odcinek nawierzchni położony na terenie Uniwersytetu Zielonogórskiego będzie służył naukowcom i studentom do badań nad nawierzchniami. Autor: Kinga Olewicz, Remigiusz Grześkiewicz