Polska nauka i uczelnie są ważnymi beneficjentami wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Ponad 28 mld zł to rekordowe inwestycje w infrastrukturę nauki i szkolnictwa wyższego. Nie ma w Polsce regionu, w którym nie powstałyby w ciągu ostatnich dziesięciu lat np. nowe laboratoria, multimedialne sale wykładowe albo centra nauki.
Dzięki tym inwestycjom polska nauka dynamicznie się rozwija, a ośrodki badawcze wyposażeniem i aparaturą naukową mogą z powodzeniem konkurować z zagranicznym placówkami oraz być atrakcyjnym miejscem prowadzenia badań przez międzynarodowe zespoły naukowe. Zmieniają się polskie uczelnie. Kształcenie coraz lepiej odpowiada na potrzeby rynku pracy. Podnoszenie jakości kształcenia, dbanie o umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego i nowoczesna infrastruktura z roku na rok przyciągają coraz więcej zagranicznych studentów. Studiuje w nich blisko 36 tysięcy obcokrajowców. Szkoły wyższe aktywnie biorą też udział w europejskich programach wymiany studentów i pracowników uczelni. Na wymianę do Polski w minionych latach najchętniej przyjeżdżali m.in. Hiszpanie, Niemcy, Francuzi, Portugalczycy.
Inwestycje unijne to także inwestycje w młode pokolenie zdolnych uczniów, studentów i naukowców, do których adresowane są specjalne programy Ministra Nauki. Program Ścieżki Kopernika rozbudza naukowe pasje najmłodszych. Generacja Przyszłości wspomaga młodych innowatorów, wynalazców, konstruktorów, którzy reprezentują Polskę na międzynarodowych zawodach. Z kolei programy TOP 500 Innovators, Brokerzy Innowacji i Inkubator Innowacyjności mają na celu przede wszystkim wspomóc komercjalizację wyników badań prowadzonych na polskich uczelniach oraz zachęcić naukowców do realizowania razem z przedsiębiorcami nowoczesnych projektów. Dzięki realizacji tych trzech programów polska nauka ma większe szanse na dobre wykorzystanie środków w perspektywie 2014-2020. W nadchodzących latach to właśnie na innowacyjne rozwiązania, powstające na polskich uczelniach we współpracy z przemysłem, popłynie największy strumień funduszy.
Autor: Źródło: MNiSW