Tetris jest grą logiczną i została pierwszy raz wydana 6 czerwca 1984 w ZSRR. Głównym programistom był Aleksiej Pażytnow, który wraz ze swoim zespołem stworzył ją na radzieckim komputerze Elektronika 60.
Głównymi „bohaterami” gry jest siedem figur, stworzonych z czterech kwadratowych klocków. Figury przybierają różne formy. Kwadratu, liter L i Z oraz ich lustrzanych odbicia, T z krótszym trzonem, a także najbardziej pożądanego długiego paska.
Rozgrywka ma miejsce na prostokątnej planszy o wymiarach 10 pól szerokości i 20 wysokości. Gracz musi sterować spadającymi figurami w prawo, w lewo lub obracając je, tak aby stworzyć wiersz złożony z 10 klocków. Gdy mu się to uda, wiersz znika i zostają naliczone punkty. Wraz z kolejnymi zniknięciami, tępo gry wzrasta, co ma stanowić utrudnienie. Gra kończy się w momencie, w którym następna figura nie może się pojawić na planszy.
O fenomenie Tetrisa świadczy fakt, że został wydany na każdą platformę do gier. W Polsce poza wersją na Pegasusa, Commodore 64 czy Amigę, popularność zyskała dzięki konsoli Brick Game, nazywaną po prostu „Gierką”.
Ponadto powstała niezliczona ilość klonów i gier inspirowanych Tetrisem. Choćby Pac-attack z Pac-Manem w roli głównej, czy polska produkcja Blockout. W odróżnieniu od oryginału, Blockout był trójwymiarową grą z widokiem od góry. Gracz kontrolował klocki spadające do studni w czterech kierunkach i musiał wypełnić cały poziom, aby uzyskać punkty.
Głównymi zaletami Tetrisa jest z pewnością dostępność i nieskomplikowane zasady. Ponad to, gra ta potrafi wciągnąć na bardzo długie godziny. Nieważne że często się przegrywa, następnym razem pójdzie lepiej, oby tylko było więcej podłużnych klocków.
Autor: Maciej Skorżepo