Ze względu na dużą ilość zgłoszeń do kontroli, policja apeluje o wcześniejszy kontakt, conajmniej jeden dzień wcześniej.
Taka kontrola jest bardzo szczegółowa i dotyczy zarówno stanu technicznego, odpowiedniego oznakowania autobusu oraz stanu trzeźwości i uprawnień kierowcy. Wszystko organizowane jest i przeprowadzane w trosce o bezpieczeństwo pasażerów. Jak wynika z podsumowań działań, coraz mniej autobusów jest niesprawnych technicznie. Kontrolujący stwierdzają tylko drobne usterki jak np. niesprawne oświetlenie zewnętrzne. Od dłuższego już czasu policjanci nie stwierdzili też przypadku jazdy w stanie nietrzeźwości, czy też po użyciu alkoholu przez kierującego autobusem.
Organizatorzy wyjazdu, opiekunowie czy rodzice, którzy chcieliby aby policjanci skontrolowali stan techniczny autobusu wyjeżdżającego z dziećmi czy młodzieżą na wycieczkę, mogą zgłosić taką prośbę pod nr telefonu 997, 68 4762411 lub 68 4762412.
Jeśli kontrola zgłaszana jest w ostatniej chwili przed wyjazdem może się okazać, że na patrol trzeba czekać bardzo długo, gdyż policjanci mają już inne zaplanowane wcześniej kontrole.
Przypomnijmy, że niezbędnymi elementami wyposażenia każdego autobusu są:
– gaśnica,
– apteczka,
– tabliczka oznaczająca, że pojazdem podróżuje zorganizowana grupa dzieci lub młodzieży do lat 18 (żółta kwadratowa tablica z czarnym rysunkiem dzieci) – w przypadku „gimbusów” tabliczka z napisem „autobus szkolny”,
– oznaczenie na zewnątrz autobusu – liczba miejsc,
Kontrolując stan techniczny pojazdu policjanci sprawdzają,
– sprawność hamulców,
– układ kierowniczy,
– stan opon,
– osie, koła, zawieszenie,
– widoczność,
– ważność badań technicznych,
– światła,
– wycieki paliwa i oleju,
– wyjścia awaryjne z autobusu (drzwi autobusu muszą być otwierane również z zewnątrz).
Autor: Paweł Hekman / źródło: KMP w Zielonej Górze