Sezon urlopowy trwa w najlepsza i coraz więcej osób decyduje się na wakacje poza granicami kraju. W związku z tym samoloty stały się bardzo popularnym środkiem transportu. Jednak co w przypadku, gdy trzeba na nie czekać kilka godzin z powodu opóźnienia?
Planując swoją podróż jesteśmy czasami zmuszeni do zaakceptowania sytuacji nieprzewidywalnych i takich, na które kompletnie nie mamy wpływu. Wiele osób nadal uważa, że wśród nich jest opóźnienie, lub odwołanie lotu. Jednak okazuje się, że w takich sytuacjach można uzyskać odszkodowanie.
Jeżeli lot został anulowany, lub z winy przewoźnika jest opóźniony o ponad 3 godziny to pasażerom należy się tzw. odszkodowanie ryczałtowe. Wartość rekompensaty waha się od 250 euro do 600 euro w zależność od długości lotu. Podstawą o ubieganie się o odszkodowanie jest bilet lotniczy, również w formie elektronicznej.
W przypadku nadzwyczajnych okoliczności odwołania lub opóźnienia pasażer nie może ubiegać się o odszkodowanie. Do tych okoliczności zaliczają się zdarzenia, na które przewoźnik nie ma wpływu, czyli zamieszki, zamachy terrorystyczne czy złe warunki pogodowe. Warto wspomnieć, że strajk pracowników linii lotniczych lub usterka samolotu nie są nadzwyczajnymi okolicznościami odwołania rejsu.
Ponadto, jeśli lot został odwołany lub opóźniony więcej niż 2 godziny, przewoźnik ma obowiązek zaopiekować się pasażerem. Zgodnie z prawem linie lotnicze muszą zapewnić odpowiednią liczbę posiłków i napojów, dwie darmowe rozmowy telefoniczne, transport do i z lotniska oraz nocleg w hotelu. Opieka przysługuje również w sytuacji nadzwyczajnych okoliczności.
Gdy następnym razem będziecie zmuszeni czekać na samolot, to już wiecie, że nie jesteście bezradni.