Wcześniejsze badania OECD dotyczyły jedynie wyników osiąganych przez uczniów, tym razem skoncentrowano się na nauczycielach i dyrektorach placówek szkolnych. Na podstawie wyników badania po raz pierwszy zaprezentowano porównywalne dane międzynarodowe dotyczące warunków uczenia się oraz warunków pracy nauczycieli w szkołach.
Trzy czwarte nauczycieli uważa, że nie są motywowani do poprawy jakości nauczania, a w trzech na pięć szkół złe zachowanie uczniów w klasie jest przyczyną przerywania lekcji. Nauczyciele w Irlandii, Portugalii, Hiszpanii i we Włoszech skarżyli się na brak systematycznej oceny swojej pracy oraz brak informacji zwrotnych. Władze edukacyjne powinny mieć na uwadze, że praca nauczycieli osiągających dobre wyniki powinna być nagradzana i doceniana.
Okazało się, że we wszystkich krajach, w których przeprowadzono badanie, w mniejszym lub większym stopniu brakuje wykwalifikowanych pracowników. W Polsce problem ten dotyka jedynie 12 proc. szkół. W Turcji jednak takich braków doświadcza 78 proc. szkół.
Badanie wskazuje, że zarządzający systemem edukacji powinni w większym stopniu wspierać nauczycieli i uczniów oraz skupiać się na efektach uczenia się, a w mniejszym na programach nauczania.
Autor: KE