Za nami misja na Białoruś i krajów Beneluksu, a przed m.in. Włochy, Niemcy, Stany Zjednoczone, czy też Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kazachstan. W każdym z tych państw pojawią się lubuscy przedsiębiorcy, którzy nie zamierzają ograniczać się do własnego regionu, a zdobywać świat. Takie było również założenie marszałek Elżbiety Polak i Zarządu Województwa Lubuskiego.
Udział w pierwszych misjach dla wielu był nowością. Jednak, jak się okazuje nasi lokalni przedsiębiorcy poradzili sobie bardzo dobrze i pozytywne wrażenie wywarli również na Alicji Makarskiej z Zarządu Województwa Lubuskiego.
– Musze tu przyznać, że byli to ludzie, którzy zrobili na mnie duże wrażenie. Mówili o tym, co robią, z taką pasją, że potrafili naprawdę zainteresować inne osoby spotkanie w Belgii, czy w Luksemburgu. I to zrobiło na mnie naprawdę wrażenie. Widzę, że jest ten potencjał w naszym województwie i że ma to dużą szansę na rozwój. Byliśmy również na takich spotkaniach WPHI (Wydział Promocji Handlu i Inwestycji) zarówno w Belgii, jak i Luksemburgu, gdzie właśnie przedsiębiorcy mogli przekazać informacje o swoich firmach, ale też również dowiedzieli się o tym, co się dzieje na rynku i co można zyskać na rynku krajów Beneluksu. Trzeciego dnia odbyło się również spotkanie z panią komisarz Elżbietą Bieńkowską do spraw rynku wewnętrznego, ściśle związane z działalnością gospodarczą, mającą wpływ na rozwój gospodarczy i dla przedsiębiorców. Omówiła pani komisarz nam wiele spraw – co się dzieje na terenie Europy, jeśli chodzi o przedsiębiorczość, ale też nasi przedsiębiorcy mogli spokojnie porozmawiać, pozadawać pytania, co na pewno miało duży wpływ. Trzeciego dnia odbyła się również promocja województwa lubuskiego w Parlamencie Europejskim – mówiła Alicja Makarska.
Łącznie przewidziano 13 misji, co oznacza, że szanse na dofinansowanie ma około 100 przedsiębiorców. To oni będą jednocześnie reprezentować swoje produkty i usługi oraz nasze województwo.
–Cześć tych wyjazdów to typowe wyjazdy na misje gospodarcze, część na targi, które odbywają się w konkretnych państwach, na konkretnie umówione spotkania, przedsięwzięcia. Wygląda to mniej więcej statystycznie i w liczbach tak: będziemy w ramach projektu, w ciągu dwóch lat, na 3 kontynentach, w 11 krajach. W sumie zabierzemy około 100 lubuskich przedsiębiorców. Dofinansowanie jest z programu regionalnego w wysokości 85%. W ramach oczywiście tego projektu jadą z nami kluczowe branże naszego regionu, te które mają największe możliwości eksportowe, wcześniej przez nas zbadane – mówiła Joanna Malon dyrektor Departamentu Przedsiębiorczości i Strategii Marki.
Co o zagranicznych wyprawach mogą powiedzieć przedsiębiorcy? Liczą na to, że uda im się poszerzyć międzynarodowe kontakty. Większość z nich wykorzystuje takie szansę w 100% i nawiązuje pierwsze nici współpracy i porozumienia.
– Produkt, którym handlujemy, to jest produktu trudny. Jest to graphen, jest to materiał o grubości jednego atomu i materiał w 97% przeźroczysty. Więc jest to materiał, którego przede wszystkim nie widać. Współpraca z lubuskim w zakresie takiej misji gospodarczej, daje nam wiele możliwości, a przede wszystkim uwiarygadnia nas jako firmę w kontaktach z potencjalnymi partnerami. Zważywszy na to, że naszym docelowym klientem są instytucje naukowe, szczególnie te, których działalność rozpościera się globalnie, taka wiarygodność jest nam bardzo potrzebna i to jest największy plus dla nas. Podczas misji do krajów Beneluksu, w której wzięliśmy udział, udało nam się pozyskać ponad 20 kontaktów, z których z każdym liczymy na taką lub inną formę współpracy. Nawet jeżeli tylko część z nich ostatecznie zostanie doprowadzona do końca i nawiążemy tę współpracę, to i tak będzie dla nas naprawdę ogromny sukces – mówił Piotr Przybysławski z Advanced Graphene Products z Zielonej Góry.
Podczas tego typu misji rzeczy niemożliwe, stają się możliwe np. spotkanie z dopiero co nominowanym ambasadorem Luksemburga.
– Bardzo dobrze, że mogliśmy również reprezentować nasz region w Belgii i w Luksemburgu. Spotkanie na przykład z ambasadorem Luksemburga nowo nominowanym byłoby właściwie prawie niemożliwe, umówienie się na spotkanie jest niemożliwe bez udziału w misji. Przenoszenie jednocześnie wizerunku naszego regionu i firm reprezentujących jest to, ja bym to nazwał – natychmiastowym zaufaniem dla firmy. Oznacza to, że wtedy, kiedy rozmawiamy z przedsiębiorcami, oni mają świadomość tego, że poza naszą firmą i poza naszymi osobami, naszą technologią, stoją również władze samorządowe, stoi również znacznie więcej niż tylko i wyłącznie samo przedsiębiorstwo – dodaje Maciej Czerniawski z gorzowskiej firmy Prosper Advertising & Publishing.
Najbliższe misje gospodarcze odbędą się do Włoch, a dokładniej Mediolanu oraz Niemiec do Hannover Messe. Więcej informacji znajdziecie na stronie www.lubuskie.pl.