Przykład? Konsumentka postanowiła wymienić w mieszkaniu okna. Niestety, fachowcy wadliwie zamontowali parapet zewnętrzny – w czasie deszczu woda przedostawała się do mieszkania. To spowodowało uszkodzenie parapetu wewnętrznego i ramy okna. Konsumentce nie udało się samodzielnie rozwiązać tego problemu i zwróciła się o mediację do Inspekcji Handlowej. Przedsiębiorca początkowo nie chciał się zgodzić na taką formę załatwienia sprawy, ale w końcu zmienił zdanie dzięki osobom prowadzącym mediację. Ostatecznie zgodził się naprawić okno oraz parapety.
Czym jest mediacja? To postępowanie zmierzające do polubownego rozwiązania sprawy. W postępowaniach prowadzonych przez Inspekcję Handlową biorą udział: konsument i przedsiębiorca – jako strony oraz mediator – jego zadaniem jest jedynie ułatwienie rzeczowej dyskusji, nie przedstawia propozycji rozwiązań i nie rozstrzyga sporu. Ostateczne rozwiązanie problemu zależy tylko i wyłącznie od stron.
Mediację IH wszczyna na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego interes słabszego uczestnika rynku. Na taki sposób bezpłatnego załatwienia sporu muszą zgodzić się wszyscy uczestnicy. Muszą liczyć się jedynie z koniecznością poniesienia kosztów opinii o jakości produktu lub usługi, sporządzonej na swoje zlecenie.
Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, a także organizacji konsumenckich. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008.
Autor: Źródło: UOKiK