POLSKA I ŚWIAT:

Trudne zakupy za granicą

Największe problemy z transgranicznymi zakupami mają konsumenci pochodzący z Łotwy, Belgii, Rumunii i Bułgarii.

Jedynie w dwóch spośród wszystkich krajów UE prawdopodobieństwo pomyślnego dokonania transgranicznego zakupu jest wyższe niż 50 proc. A mieszkańcy UE chętnie robiliby zakupy przez Internet, na przykład u swoich sąsiadów. Powód? Ceny. W ponad połowie państw członkowskich co najmniej połowa produktów oferowanych na stronach internetowych sprzedawców z innego kraju była o 10 proc. tańsza (włączając w to koszty transportu).

Dodatkowo, połowy poszukiwanych produktów nie udało się znaleźć na stronach krajowych, były oferowane wyłącznie przez podmiot z innego państwa członkowskiego.

W opublikowanym komunikacie jest mowa o tym, co zrobić, żeby ułatwić życie transgranicznym konsumentom.

Wyniki badania są bardzo wyraziste: mamy teraz konkretne fakty i dane liczbowe, które pokazują, w jak dużym zakresie europejski jednolity rynek nie sprawdza się w przypadku sprzedaży detalicznej przez Internet – ubolewa unijna komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kuneva

Jej zdaniem lepsze oferty i większy wybór produktów dla konsumentów na naszym ogromnym europejskim rynku mogły by stać się dostępne na kliknięcie myszki. Europejscy konsumenci – choć na to zasługują – nie mają dostępu do większego wyboru i korzystniejszych cenowo ofert. Musimy uprościć labirynt prawny zniechęcający podmioty sprzedające przez Internet do oferowania swoich towarów w pozostałych krajach – dodaje Kuneva.

Urzeczywistnienie jednolitego rynku cyfrowego jest najważniejszym priorytetem dla Europy – uważa z kolei Viviane Reding, komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. W jej opinii – prawdziwa gospodarka cyfrowa nie zaistnieje, zanim nie usuniemy wszystkich przeszkód dla transakcji internetowych, także tych dotyczących konsumenta końcowego.

Rynek elektronicznego handlu

Wartość europejskiego rynku elektronicznego handlu oszacowano na 106 mld euro w 2006 r. Internet jest najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży detalicznej. W 2008 r. 51 proc. sprzedawców detalicznych w UE prowadziło handel przez Internet.

Przepaść między krajowym a transgranicznym elektronicznym handlem stale się jednak powiększa za sprawą barier utrudniających handel przez Internet. Podczas gdy odsetek konsumentów w UE, którzy dokonują zakupów przez Internet, wzrósł w okresie dwóch lat (2006-2008) z 27 proc. do 33 proc., odsetek kupujących, którzy dokonali zakupu przez Internet z innego państwa UE, pozostał na tym samym poziomie (6 – 7 proc.). Przy tym jedynie 21 proc. sprzedawców oferuje obecnie usługę sprzedaży na odległość za granicę.

Jednak właśnie w niej tkwi potencjał. Jedna trzecia konsumentów w UE twierdzi, że byłaby zainteresowana dokonaniem zakupu przez Internet produktu z innego kraju UE, jeśli jego cena byłaby niższa, a jakość lepsza. Również jedna trzecia konsumentów jest gotowa na dokonanie transakcji zakupu w języku obcym. 59 proc. sprzedawców detalicznych jest gotowych na prowadzenie takich transakcji w różnych językach.

Autor: KE

Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
0:00
0:00