Po „Przedsionku Raju” czas wkroczyć w sam jego środek. Ten znajduje się w Paradyżu, gdzie zabrzmią dźwięki z czasów baroku. Czeka nas tydzień prawdziwej „Muzyki w Raju”.
To prawdziwa uczta dla melomanów. Do Paradyża przyjeżdżają muzycy, wirtuozi klasy światowej, którzy też zakochali się w regionie lubuskim. W Paradyżu spędzają czas nie tylko podczas koncertów. W tym roku zajrzymy do Drezna, Paryża, Wenecji, a bohaterem będzie Telemann. A my się cieszymy, że mamy nie tylko muzykę „diabelską” (Przystanek Woodstock – przyp. red.), ale również „anielską”, muzykę w Raju. Dzięki temu region lubuski bardzo zyskuje na swoim wizerunku.Elżbieta Anna Polak, marszałek województwa lubuskiego
Program koncertów skupia się na twórczości Georga Philippa Telemanna. To nawiązanie do pobytu kompozytora w Żarach, gdzie był kapelmistrzem na dworze hrabiego Promnitza. W utworach Telemanna nie zabrakło odwołań do polskiej muzyki. Świadczy o tym m.in. tytuł suity „Partie Polonaise”.
Łącznie w opactwie cystersów w Paradyżu zabrzmią 22 koncerty. Festiwal potrwa od 18 do 26 sierpnia.
Będą poświęcone głównie muzyce barokowej, w tym w dużej części muzyce Telemanna. Koncerty zaprogramował nam sam Telemann. W swojej autobiografii pisał, co go szczególnie pociągało, jakich kompozytorów studiował. Wybraliśmy właśnie tych kompozytorów jako naszych przewodników po świecie Telemanna. Oprócz tak znanych jak Jan Sebastian Bach, czy Jerzy Fryderyk Händel usłyszymy Johanna Rosenmüllera – kompozytora, który w Polsce jest niemal zupełnie nieznany.Cezary Zych
Festiwal w Paradyżu ma też inną wartość. Jak mówi Cezary Zych, atmosfera miejscowości pozwala artystom wyciszyć się i skupić na nowej twórczości.
Dla wielu muzyków to jest czasami jedyny moment, kiedy mogą zwolnić tempo i zacząć pracować nad nowymi programami. Tutaj, w Paradyżu, z reguły mają one swoją premierę. To powoduje, że festiwal jest bardzo obserwowany przez media międzynarodowe. Głównie radiofonie, które specjalizują się w muzyce dawnej, ponieważ tutaj zaczynają rodzić się nowe pomysły, które dotrą do festiwali we Francji czy Niemczech dopiero z rocznym lub dwuletnim opóźnieniem.
Paradyski festiwal to też okazja do promowania nowych, młodych artystów. Pojawi się m.in. Roger Helou z Argentyny. Grywa muzykę barokową, choć bliskie są mu też improwizacje tanga. Na festiwalu zaprezentuje grę na organetto – miniaturowych organach znanych już w średniowieczu.
Organetto jest jedną z ikon muzyki średniowiecznej. Możemy znaleźć wiele malowideł, na których znajduje się ten instrument. Stąd wiemy, że istniał. Dlaczego zacząłem na nim grać? Myślę, że znalazłem w nim inspirację do czegoś mistycznego i nostalgię. Instrument i możliwości wyrażania są szczególne. Wyjątkowe w muzyce, którą gram, jest to, że jej język jest odmienny od tego, jak muzyka funkcjonuje teraz. To także drastyczna zmiana między tym, co nazywamy średniowieczem i renesansem.Roger Helou
Francesco Landini, „Fortuna ria” – wyk. Roger Helou
Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Czytaj dalejAKCEPTUJĘ
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.