W poprzednim tygodniu pierwszy przejazd z Zielonej Góry do Nowej Soli i z powrotem zaliczyło „polskie TGV”, czyli unowocześniony, elektryczny skład EN57ALd. Była to zapowiedź inwestycji zarządu województwa w kolej. Spółka Przewozy Regionalne otrzyma od Lubuskiego wsparcie finansowe – zabezpieczenie umów kredytowych związanych z inwestycjami.
Warunki pomocy przedstawiono na konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim. O szczegółach mówiła członkini Zarządu Województwa Lubuskiego, Alicja Makarska.
Region ma już na wyposażeniu oba te pojazdy. „Link” kursuje między Kostrzynem nad Odrą a Gorzowem Wielkopolskim oraz Gorzowem a Zieloną Górą. „Polskie TGV” ruszy natomiast niedługo w trasy między Zieloną Górą a Kostrzynem i z Rzepina w kierunku Zbąszynka przez Świebodzin. Specyfikację tego drugiego i udogodnienia dla pasażerów przedstawił Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Oprócz taboru istotna jest infrastruktura. Trwa remont estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim, rozpoczęła się też modernizacja odcinka z Rzepina do Kostrzyna nad Odrą. W przygotowaniu są kolejne zmiany. I tutaj władze województwa również zapowiadają współpracę z Przewozami Regionalnymi.
Dodatkowo zarząd województwa dofinansuje przewozy pasażerskie na terenie regionu. Na ten cel zarezerwował w budżecie ponad 45 milionów złotych. Łącznie nakłady na kolej przekroczą 50 milionów złotych, ponieważ pieniądze trafią również na utrzymanie i przeglądy składów, którymi dysponuje Lubuskie.