W województwie lubuskim, a także na drugą stronę Odry będzie kursował nowy pociąg – spalinowy zespół trakcyjny Link. Dostarczyła go bydgoska Pesa, w ramach ugody z samorządem za niedotrzymanie umowy z 2013 roku.
Problemem był wówczas brak homologacji, która uprawniałaby do wjazdu pociągu na teren Niemiec.
Niestety – podejrzewam, że z przyczyn niezależnych do końca od producenta – strona niemiecka nie wydała certyfikatu uprawniającego. W związku z tym nasz zakup nie był do końca spełniony. Posiadaliśmy szynobusy, ale bez możliwości wjazdu. Tu pojawił się problem natury prawnej – według umowy pociągi powinny mieć homologację, w związku z tym województwo powinno naliczyć karę. Tak też uczyniło. Podjęliśmy starania, aby ten konflikt jak najszybciej rozwiązać. Usiedliśmy do stołu negocjacyjnego i efektem tego było podpisanie ugody, że w ramach rekompensaty nie pieniężnej, ale barterowej, otrzymujemy dwa składy.Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego
Teraz pociąg ma już homologację obu krajów i może kursować między Polską a Niemcami. W swój pierwszy kurs wyruszył jednak z Zielonej Góry do Czerwieńska.
Jest to jeden z najnowszych pojazdów z napędem spalinowym, jaki Pesa wypuszcza na rynek. Bazuje on w bardzo dużym zakresie na konstrukcji, jakie dostarczamy do Deutsche Bahn. Podstawowe parametry: może poruszać się 120 kilometrów na godzinę w Polsce, 140 w Niemczech. W pełni klimatyzowany pojazd, wyposażony w systemy monitoringu i zliczania pasażerów, system zdalnej diagnostyki, który jest pomocny nie tylko dla serwisu, ale i dla obsługi pojazdów. Pociag jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami.Jerzy Berg, dyrektor sprzedaży rynku kolejowego Pesa Bydgoszcz
Pociąg trafi do regularnego ruchu we wtorek. Będzie obsługiwał trasę Zielona Góra Główna-Frankfurt nad Odrą oraz Zielona Góra-Gorzów Wielkopolski.
Trzy połączenia dziennie do Frankfurtu – po godzinie 6:00, 10:00 i 16:00. W zależności od potrzeb i możliwości technicznych będzie także jeździł także na linii Zielona Góra-Gorzów Wielkopolski przez Międzyrzecz.Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych
Pociąg kosztował ponad 17 milionów złotych. Drugi egzemplarz nowego składu pojawi się w naszym regionie przed świętami.