„Polska to moja ojczyzna” to z pewnością dewiza nauczycieli, którzy kształtują patriotyczne postawy swoich uczniów. Takie było również hasło konferencji, którą zorganizował Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w ramach „Samorządowych Obchodów 100-Lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości” pod patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego Pani Elżbiety Anny Polak.
Spotkanie służyło wymianie doświadczeń związanych np. z nauczaniem historii. Uczestnicy debaty, wśród których były również władze samorządowe i nauczyciele konsultanci ODN, starali się też odpowiedzieć na pytanie „Czym jest dla mnie patriotyzm”? A to pytanie niezwykle ważne, zwłaszcza w 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę.
Bardzo się cieszę z tego spotkania, ponieważ niesłychanie ważny w wychowaniu patriotycznym jest dialog, zrozumienie. Nie chciałabym, żebyśmy pielęgnowali tradycję poprzez agresywne demonstracje. Wartości patriotyczne, przywiązanie do ojczyzny, miłość, wymaga tolerancji i spokoju. Również szacunku dla symboli, które są związane z naszą ojczyzną.Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego
Żeby kształtować patriotyzm uczniów, nie wystarczy nauka dat i wydarzeń w szkolnej ławce. Inspiracji dla nauczycieli, jak prowadzić zajęcia, dostarczali zaproszeni goście, m.in. Olga Napiontek, prezes fundacji Civis Polonus i historyk Rafał Wesołowski, prezes zarządu fundacji Lubuska Inicjatywa Pozarządowa. Niekonwencjonalnym podejściem do historii może być np. udział uczniów w spotkaniach ze świadkami ważnych wydarzeń lub rajdach historycznych i konkursach, m.in. na komiks.
Temat patriotyzmu jest ponadczasowy – przyznają zgodnie uczestnicy konferencji. Stąd wielka odpowiedzialność za młode pokolenie, która spoczywa na nauczycielach.
Chcemy zainspirować nauczycieli i dyrektorów szkół do działań, które będą sprzyjały kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich. Myślę, że jest to nawiązywanie do historii w atrakcyjny sposób, ale i umiejętność tworzenia takich sytuacji, które zaciekawią młodych ludzi i będą dla nich atrakcyjne. Na pewno nie mogą to być tylko suche pogadanki.Lidia Bugiera, dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze
Temat jest zawsze aktualny i ważny. A okrągła rocznica odzyskania niepodległości to wielkie święto. Myślę, że w różnych instytucjach, nie tylko oświatowych, będzie okazja do uczczenia tej rocznicy. To wielki przywilej, że jesteśmy pokoleniem, które może świętować to stulecie.Jolanta Radczyc, nauczyciel konsultant w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze
Edukacja historyczna uczniów musi być nie tylko przystępna dla uczniów, ale i rzetelna – uważa Ryszard Ratajczak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 we Wschowie. A o faktach historycznych nie zawsze mówi się łatwo.
Nauka historii powinna przedstawiać prawdę, która bywa czasami bolesna. Od tej prawdy jednak nie uciekniemy, szczególnie w przypadku nauczania historii najnowszej. 100-lecie odzyskania niepodległości to wyzwanie dla wszystkich nauczycieli, ale nie tylko dla nauczycieli. To rocznica szczęśliwego, radosnego wydarzenia i tak powinniśmy je obchodzić. Oczywiście należy pamiętać o wydarzeniach, które doprowadziły do utraty niepodległości, ale przede wszystkim w szkołach i miastach powinna gościć radość.Ryszard Ratajczak
Konferencji towarzyszyło rozstrzygnięcie konkursu plastycznego dla uczniów.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.