To chyba największa powojenna inwestycja samorządu województwa – tak marszałek Elżbieta Polak zapowiedziała budowę mostu na Odrze w Milsku. Wiemy już, jaką firmę wybrano w przetargu i jak będą wyglądać prace oraz sama konstrukcja.
Nie obyło się bez problemów, zarówno na etapie planowania budowy, jak i przetargu. Budowa została zaplanowana na obszarze Natura 2000. To sprawiło kłopot w ocenie wpływu inwestycji na środowisko. Przetarg trwał natomiast od kwietnia, ze względu na protesty spowodowane dużą rozpiętością cenową ofert. Przez sam samorząd koszt był szacowany na 107 milionów złotych. Ostatecznie wyniesie 73 miliony.
Pojawiły się zatem oszczędności. Dzięki temu możemy mówić otwarcie nie tylko o budowie całego mostu, w nowej koncepcji, wymagającej również przebudowy drogi nr 282, drogi o znaczeniu wojewódzkim. Powstaną dwa ronda: w Zaborze i to rondo w ciągu 282, gdzie skręcamy na Drzonków. To w Zaborze my realizujemy. Przebudowa drogi nr 282 to dojazd do mostu tam, gdzie on powstanie w nowej koncepcji. Oszczędności chcemy wykorzystać na budowę obwodnicy w Droszkowie.Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego
Nowa przeprawa ma skrócić dojazd do Wschowy i Sławy o minimum pół godziny. Ułatwi także przejazd przez Odrę, gdy nie będą kursować promy.
Wykonawcą inwestycji będzie firma Mota-Engil Central Europe. Szczegóły związane z pracą zaprezentował Michał Piąstka, dyrektor produkcji Mota-Engil.
Pod względem technicznym jest to jedno z największych zadań w Polsce, jeśli chodzi o obiekty mostowe. Sama droga – 9,2 km – jest posadowiona na dość dobrych gruntach. Technologicznie nie jest to wyzwanie. Natomiast sam obiekt nim jest. Jeśli chodzi o koncepcję wykonania, rozważaliśmy kilka rozwiązań. Wstępnie wybraliśmy metodę betonowania wspornikowego. Metoda wspornikowa jest efektowna i efektywna. Najpierw stawia się podporę, na niej stawia się jeden duży element. W polu staje jeden duży filar. Na to stawia się travelery, czyli dźwigi boczne i tam przygotowuje się elementy, dopręża do podpory głównej i później rozchodzi to w dwie strony.Michał Piąstka
Efekt końcowy ma przypominać most, który firma wykonywała już na rzece w Sandomierzu.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.