To chyba największa powojenna inwestycja samorządu województwa – tak marszałek Elżbieta Polak zapowiedziała budowę mostu na Odrze w Milsku. Wiemy już, jaką firmę wybrano w przetargu i jak będą wyglądać prace oraz sama konstrukcja.
Nie obyło się bez problemów, zarówno na etapie planowania budowy, jak i przetargu. Budowa została zaplanowana na obszarze Natura 2000. To sprawiło kłopot w ocenie wpływu inwestycji na środowisko. Przetarg trwał natomiast od kwietnia, ze względu na protesty spowodowane dużą rozpiętością cenową ofert. Przez sam samorząd koszt był szacowany na 107 milionów złotych. Ostatecznie wyniesie 73 miliony.
Pojawiły się zatem oszczędności. Dzięki temu możemy mówić otwarcie nie tylko o budowie całego mostu, w nowej koncepcji, wymagającej również przebudowy drogi nr 282, drogi o znaczeniu wojewódzkim. Powstaną dwa ronda: w Zaborze i to rondo w ciągu 282, gdzie skręcamy na Drzonków. To w Zaborze my realizujemy. Przebudowa drogi nr 282 to dojazd do mostu tam, gdzie on powstanie w nowej koncepcji. Oszczędności chcemy wykorzystać na budowę obwodnicy w Droszkowie.Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego
Nowa przeprawa ma skrócić dojazd do Wschowy i Sławy o minimum pół godziny. Ułatwi także przejazd przez Odrę, gdy nie będą kursować promy.
Wykonawcą inwestycji będzie firma Mota-Engil Central Europe. Szczegóły związane z pracą zaprezentował Michał Piąstka, dyrektor produkcji Mota-Engil.
Pod względem technicznym jest to jedno z największych zadań w Polsce, jeśli chodzi o obiekty mostowe. Sama droga – 9,2 km – jest posadowiona na dość dobrych gruntach. Technologicznie nie jest to wyzwanie. Natomiast sam obiekt nim jest. Jeśli chodzi o koncepcję wykonania, rozważaliśmy kilka rozwiązań. Wstępnie wybraliśmy metodę betonowania wspornikowego. Metoda wspornikowa jest efektowna i efektywna. Najpierw stawia się podporę, na niej stawia się jeden duży element. W polu staje jeden duży filar. Na to stawia się travelery, czyli dźwigi boczne i tam przygotowuje się elementy, dopręża do podpory głównej i później rozchodzi to w dwie strony.Michał Piąstka
Efekt końcowy ma przypominać most, który firma wykonywała już na rzece w Sandomierzu.
Zarząd Dróg Wojewódzkich przewiduje, że most w Milsku będzie otwarty w marcu 2021 roku.
Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Czytaj dalejAKCEPTUJĘ
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.