PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują ponad 42-kilometrowy odcinek linii kolejowej łączącej Czerwieńsk i Zbąszynek. Dzięki temu podróż pociągiem np. między Zieloną Górą a Poznaniem skróci się o około pół godziny. Najważniejszą częścią inwestycji jest budowa łącznicy kolejowej Przylep – Pomorsko czyli toru pozwalającego ominąć stację Czerwieńsk, co umożliwia przejazd pociągów między Zieloną Górą i np. Poznaniem bez konieczności zmiany kierunku ich jazdy. Roboty polegają również na przebudowie torów na odcinku Zbąszynek – Czerwieńsk co pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów na tym odcinku z 80 km/h do 100 km/h.
Inwestycja pozwoli przede wszystkim na rozwiązanie problemu konieczności zmiany kierunku jazdy pociągów w Czerwieńsku. Wydłużało to nie tylko czas podróży, ale było przyczyną zbędnych nakładów pracy i kosztów.
Realizowany projekt spełnia ostre wymagania związane z ochroną środowiska. Przewidziano budowę dwóch 40-metrowych mostów, które pozwolą zachować w nienaruszonym stanie siedliska roślin chronionych i utworów geologicznych tzw. źródlisk.
Prace budowlane wchodzą w ostatnią fazę realizacji, która na rok 2013 przewiduje:
- montaż sieci trakcyjnej na łącznicy omijającej stację Czerwieńsk,
- montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
- budowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na kolejnych dwóch przejazdach
(na dwóch przejazdach zbudowano takie urządzenia w 2012 r.),
- budowę ekranów akustycznych w Babimoście, Łęgowie Sulechowskim oraz Sulechowie,
Zakończenie robót zaplanowano w pierwszej połowie 2013 roku. Wartość inwestycji została oszacowana na ponad 60 mln zł. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 na kwotę 35,743 mln złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą inwestycję korzystając ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013.
Autor: Paweł Hekman / źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.