Budowa mostów to trudne i odpowiedzialne zadanie. Od czegoś trzeba więc zacząć. Zanim młodzi inżynierowie będą mieli do czynienia z konstrukcjami stalowymi, zaczną od (pozornie) nieco bardziej kruchej materii.
Wydział Mechaniczny Uniwersytetu Zielonogórskiego organizuje międzynarodowy konkurs budowy mostów. Materiał konstrukcyjny to sznurki, patyczki i klej. Gotowa budowla musi spełniać wymogi techniczne, o których mówi inż. Zdzisław Wałęga.
– Wymiary mostu: 1000 milimetrów na 200 milimetrów na 250, maksymalny ciężar nie może przekroczyć 400 gramów. Czym lżejszy most, tym lepiej, bo wygra most, który wytrzyma największe obciążenie w stosunku do wagi.
Przeprawa z patyczków musi wytrzymać minimum 15 kilogramów. Będzie testowana przy pomocy maszyny wytrzymałościowej.
– W odpowiednim miejscu nadana będzie siła i maszyna będzie nam go, powiedzmy, tak jakby zgniatała, w zależności jak studenci to zrobią. Można przyłożyć bezpośrednio na górną część, ewentualnie mocowania sznurka, od spodu też można to naciągać. Są rozmaite rozwiązania – dodał inż. Wałęga.
Czas wykonania mostu zależy od poziomu wiedzy i umiejętności studentów. Zwykle jednak poświęca się temu kilka dni. O budowniczym trudzie opowiedział student Przemysław Włodarczyk.
– Dwa razy uczestniczyliśmy w konkursie. Dwa lata temu zajęliśmy szóste miejsce, a rok temu byliśmy na trzecim miejscu. Most był wytrzymały, ponieważ wytrzymał 80 kilogramów. Ważył 200 gramów, a budowanie trwało około 4 dni.
Konkurencja, jak przystało na międzynarodowe zawody, będzie spora. Na Uniwersytecie Zielonogórskim wystartują m.in. studenci z Niemiec i Czech.
Więcej o konkursie budowy mostów – w poniższej audycji oraz na stronie Wydziału Mechanicznego. Zawody odbędą się 17 maja o godzinie 12:00 w auli wydziału. Nagrodą za najlepiej wykonany most są m.in. elektronarzędzia.
Godzina Rektorska – inż. Zdzisław Wałęga, Przemysław Włodarczyk, Adam Szofer