UCZELNIA:

Zagraj z matematykiem w karty, a poznasz logikę i tabliczkę mnożenia!

Nowoczesne metody nauczania na II Lubuskim Forum Nauczycieli Matematyki

„Łączy nas MATM@” to hasło II Lubuskiego Forum Nauczycieli Matematyki, które odbywa się w Zielonej Górze. Matematycy ze szkół i uczelni, a także przedstawiciele wydawnictw naukowych dyskutują, co zrobić, aby nauka matematyki była skuteczna i przyjemna.

Powodów organizacji forum jest kilka – tłumaczy Lucyna Kusiak z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze. Do spotkania skłoniły nauczycieli określone przez Ministerstwo Edukacji kierunki polityki oświatowej. To m.in. kształtowanie kompetencji matematycznych uczniów. Znaczenie miały także wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty.

Jeżeli sobie przeanalizujemy wyniki egzaminu ósmoklasisty, to wiadomo, że nie można opierać się o średnią arytmetyczną, czyli ten wynik średni. Mogę to skomentować tak: wynik egzaminu ósmoklasisty jest porównywalny z wynikami poprzednich egzaminów gimnazjalnych. Jest różnie, bo na przykład uczniowie zielonogórskich szkół osiągają bardzo wysokie wyniki, porównując je do wyników krajowych. Ale nauczyciele mają świadomość tego, że to był pierwszy egzamin ósmoklasisty. W związku z tym mają teraz trochę większą wiedzę, na co położyć nacisk.Lucyna Kusiak

O dobrym przygotowaniu do egzaminu świadczy oczywiście to, jak uczeń opanował materiał. – Nowa podstawa programowa jest bardzo rozbudowana. Nawet dodatkowy rok nauki w czteroletnim teraz liceum nie daje możliwości ugruntowania tej wiedzy – uważa Dorota Czarnecka, przewodnicząca lubuskiego oddziału Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.

Nie daje takiego przeświadczenia, że jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani. Że mieliśmy tyle czasu, żeby to wszystko dobrze przerobić, dobrze opanować. Myślę, że niektóre treści na poziomie szkoły średniej nie są zupełnie nikomu potrzebne. My oczywiście chcielibyśmy, żeby było jak najlepiej, ale czasami tylko na chceniu się kończy. Chociaż mocno pracujemy.Dorota Czarnecka

Dzisiaj sposobem na kłopoty z matematyką może być nauka poprzez zabawę. Promuje ją Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Ta współpraca, która została nawiązana dzięki konferencji – i z Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli, i ze Stowarzyszeniem Nauczycieli Matematyki – pozwala nam na to, żeby również nasi studenci brali aktywny udział. Prowadzą warsztaty. Studenci specjalności nauczycielskiej mogą wziąć udział w tych warsztatach, zobaczyć jak nauczać matematyki przy pomocy komputerów, różnych brył, które można wykonać samodzielnie, escape roomów matematycznych, łamigłówek. Dzieci i młodzież naprawdę mają wielki potencjał matematyczny. Zwłaszcza jak zobaczą, że można z innej strony na to spojrzeć, że nie muszą to być ścisłe regułki, formuły. Wystarczy trochę pomyśleć i jest super.dr Alina Szelecka, prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki, Informatyki i Ekonometrii

Wydawnictwa oferują nauczycielom różne pomoce naukowe. Pomagają one zaangażować uczniów, by lekcja matematyki nie była tylko wpatrywaniem się w tablicę.

Uczę w klasach 4-8 i staram się, jak najwięcej mogę, stosować zabawy. To są gry karciane, zabawy w bingo, ale również zabawy łączące i włączające technologię, także zabawy z ruchem. Bo dzieci muszą się ruszać, one teraz nie lubią i nie potrafią siedzieć przy ławce. Ostatnio wielkim odkryciem są dla mnie karty Grabowskiego, gdzie można ćwiczyć podstawowe umiejętności. Są trzy rodzaje kart. Pierwsze uczą dodawania i odejmowania, kolejne to tabliczka mnożenia i różnorakie zabawy, również połączone z ruchem. Ostatnie karty to gry logiczne.Joanna Świercz, nauczycielka matematyki

W trakcie forum odbywa się 29 różnych warsztatów. Są przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Na nich eksperci pokazują, jak przybliżać uczniom matematykę w przystępny sposób.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00