Poza winobraniowym winem, wizytówką dni Zielonej Góry jest plakat. A dokładniej artystyczna wizja Winobrania w wykonaniu plastyków. Co roku ogłaszany jest ogólnopolski konkurs na pracę, która jednoznacznie ma się kojarzyć z miejską imprezą i winiarstem. Jak było w tym roku?
Do Zielonogórskiego Ośrodka Kultury wpłynęło kilkadziesiąt prac.
Prosiliśmy artystów, aby był to plakat artystyczny, aby mogli się wykazać innowacyjnością, współczesnością, elementami, które kojarzą się trochę z Winobraniem, ale może nie są dosłownością. I takie też prace, bardzo różnorodne, wpłynęły na tegoroczną edycję konkursu.Agata Miedzińska, dyrektor Zielonogórskiego Ośrodka Kultury
Grand Prix za swoją pracę zdobyła Joanna Kaucz z Wrocławia. Wyróżnienia powędrowały natomiast do Zuzanny Kamińskiej z Poznania i Julii Rogóż z Olkusza. Prace oceniali eksperci i znawcy sztuki.
Pan Witold Michorzewski, profesor toruńskiego uniwersytetu, który zajmuje się zawodowo grafiką i plakatem, pan Leszek Kania, dyrektor Muzeum Ziemi Lubuskiej, pani Anna Zawadzka-Dziuda, która była komisarzem wystawy i całego konkursu oraz pan Jacek Gernat, pracownik Muzeum Ziemi Lubuskiej. Kryteria nagradzania i wyboru najlepszych plakatów to oczywiście przede wszystkim wartość merytoryczna, czyli powiązanie z obchodami Winobrania i w ogóle ze świętem w naszym mieście. To też walory artystyczne – typografia, znak, kolor.Małgorzata Bukowicz, prezes zielonogórskiego okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków, przewodnicząca jury konkursu na plakat winobraniowy
Zwycięski plakat zobaczymy 7 września na wystawie pokonkursowej w galerii Pro Arte. Będzie on również pokazany na słupach ogłoszeniowych, obok plakatu z informacją o atrakcjach Winobrania. Ten pojawi się na dwa tygodnie przed imprezą.
Prace, które wygrały tegoroczną edycję konkursu na plakat, można zobaczyć poniżej, a skomentować – na naszym Facebooku.