Dodajmy, że akcja jest częścią kampanii „Przygotuj się na wstrząs!”, objętej patronatem Polskiego Towarzystwa Alergologicznego,i potrwa do końca września.
Informacje dotyczące kampanii zostaną umieszczone w autobusach. Będą to animacje multimedialne na ekranach oraz plakaty . Pasażerowie podczas codziennych przejazdów będą mogli przeczytać, czym jest wstrząs anafilaktyczny, jakie są jego objawy i co należy zrobić w sytuacji, kiedy jesteśmy świadkiem lub ofiarą takiego zdarzenia.
Jak wynika z badań, na alergię cierpi nawet do 40% Polaków . Uczulenie nie stanowi bezpośredniego zagrożenia życia, zwiększa jednak ryzyko wystąpienia reakcji anafilaktycznej i wstrząsu anafilaktycznego, który może przydarzyć się w każdym momencie i miejscu, także w środkach komunikacji miejskiej. Wstrząs może być m.in. wynikiem alergii pokarmowej, spożycia leków lub uczulenia na jad owadów. Przygotowanie się na wypadek wstrząsu jest ważne z punktu widzenia szans chorego na przeżycie tej dramatycznej sytuacji. Im więcej z nas potrafi podjąć właściwą interwencję, tym lepsze rokowanie dla pacjenta – mówi dr hab. Ewa Cichocka – Jarosz, alergolog, pediatra z Kliniki Chorób Dzieci CM Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zdając sobie sprawę z zagrożenia, jakim jest wstrząs anafilaktyczny, chcemy w wiedzę z zakresu pierwszej pomocy wyposażyć zarówno naszych pasażerów, jak i kierowców. Uważamy, że jest to wiedzabezcenna, gdyż może uratować czyjeś życie – powiedziała Barbara Langner, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.
Więcej informacji nt. kampanii„Przygotuj się na wstrząs!” można znaleźć na www.odetchnijspokojnie.pl, a także www.facebook.com/odetchnijspokojnie.
Autor: Paweł Hekman