20 pilotów przekazał Miejski Zakład Komunikacji do Polskiego Związku Niewidomych. To urządzenia, które pomagają osobom niedowidzącym lub niewidomym korzystać z autobusów w Zielonej Górze.
Na czym polega praca pilota i w jaki sposób łączy się z nadjeżdżającym autobusem? O tym mówi Jacek Newelski z Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze.
Nasze autobusy wyposażone są w urządzenia głośnomówiące wewnętrzne, ale także zewnętrzne. To drugie ma za zadanie informować pasażerów oczekujących na przystanku, jaki podjeżdża autobus, jakiej linii i w jakim kierunku zmierza. Osoba niedowidząca, która ma pilot kontaktuje się z tym autobusem, gdy widzi lub słyszy pojazd, ale np. nie jest w stanie dostrzec numeru autobusu. Wciska na pilocie przycisk i autobus informuje o numerze linii i kierunku kursu. Kierowca również może wywołać ten komunikat ręcznie. Gdy dostrzega, że ktoś ma problem z odczytaniem numeru linii nadjeżdżającego pojazdu, również z tego korzysta.
Podobny system wprowadzono w Rzeszowie. Informacje o kursach można w formule głosowej uruchomić też na tablicach świetlnych przy przystankach.