Przypomnijmy, pod koniec sierpnia zmieniły się przepisy Ustawy „Prawo o Ruchu Drogowym”– art. 11 ust. 4a, które zobowiązują każdego pieszego i jadącego jednośladem do poruszania się poza terenem zabudowanym z elementami odblaskowymi umieszczonymi w widocznym miejscu. Do tej pory dotyczyło to osób do 15 roku życia. W chwili obecnej obowiązek ten dotyczy wszystkich, zarówno małoletnich jak i dorosłych użytkowników dróg.
Wczoraj (21.10) w godzinach popołudniowych rozdających odblaski policjantów wraz z pracownikiem Polskiego Związku Motorowego można było spotkać w miejscowościach na terenie gmin Zielona Góra i Zabór. We wrześniu takie działania były prowadzone w gminach Sulechów, Trzebiechów oraz Kargowa.
Policja przypomina:
1. W czasie złej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ubranie w spokojnych szaro-czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych, kierowca dostrzega go z dużym opóźnieniem.
2. Pamiętajmy, że w ciemnościach pieszy widzi reflektory samochodu nawet z odległości kilku kilometrów, ale kierowca dostrzeże go dopiero, gdy zauważy sylwetkę człowieka w zasięgu świateł samochodu.
3. Po ciemku, bez elementów odblaskowych, jesteśmy widoczni w światłach mijania z odległości zaledwie 20 – 30 metrów. Jeśli kierowca jedzie prędkością 90 km/h, to pokonuje 25 metrów drogi w ciągu 1 sekundy i nie ma szans na jakąkolwiek reakcję gdy zauważy na swojej drodze pieszego.
4. Jeśli jednak pieszy wyposażony jest w element odblaskowy, odbijający światła samochodu, kierowca spostrzeże go już z odległości 130 -150 metrów, czyli ok. 5 razy szybciej! To może uratować pieszemu życie.
5. Powszechne stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie – zawieszki, opaski, kamizelki, jaskrawe parasolki i in., spowoduje, że szansa pieszego na uniknięcie potrącenia w warunkach złej widoczności znacznie wzrośnie, nawet jeśli popełni on błąd np. będzie się poruszał niewłaściwą stroną jezdni.
6. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków (z tylu i z przodu).
Autor: Paweł Hekman