ZIELONA GÓRA:

Promocja zadań z budżetu obywatelskiego: “trzeba się interesować, nie porzucać pomysłów”

Już w ten piątek dowiemy się, które zadania zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego 2020 pomyślnie przeszły weryfikację. W oczekiwaniu na rozstrzygnięcie (które w tym roku nie jest do końca ostateczne ze względu na tryb odwoławczy), przypomnijmy sobie, jak wyglądał BO w przeszłości. Czy zmienił się na korzyść, czy wprost przeciwnie?

Na zasady Budżetu Obywatelskiego 2020 miały wpływ krajowe przepisy. Miasto musiało się do nich dostosować, stąd nowa uchwała, którą radni przyjęli w kwietniu. Zdaniem Barbary Marcinów, społeczniczki z Ruchu Miejskiego Zielona Góra, pojawiły się niekorzystne rozwiązania.

Po pierwszych doniesieniach z urzędu miasta, w których słyszymy, że w tej edycji spłynęło 80 wniosków, już widać, że tendencja popularności budżetu obywatelskiego jest niestety spadkowa. W poprzednich latach było to nawet do kilkuset wniosków. Dodatkowo w tej edycji mieliśmy konieczność złożenia listy podpisów poparcia. Jeżeli chodzi o stare miasto, było to 50 podpisów, w nowym mieście – tylko 15. Ale na pewno był to czynnik zaporowy, bo jeżeli musimy te podpisy zebrać, w pewien sposób może to być zniechęcające.Barbara Marcinów

Z drugiej strony, lista podpisów poparcia pokazuje, na ile mieszkańcy są realnie zainteresowani projektem. Innym problemem zielonogórskiego budżetu obywatelskiego jest to, że będziemy mogli oddać tylko jeden głos, więc konkurencja będzie spora. Ale dzięki temu być może nasza decyzja będzie bardziej przemyślana.

Jak w takim razie zakończyć rywalizację sukcesem? Jak promować zgłoszone zadanie, by zdobyć uznanie mieszkańców? Na pewno go nie porzucać.

Wielu projektodawców, z którymi rozmawiałam we wcześniejszych edycjach, nic za bardzo nie robiło. Nie zrobiło żadnej promocji, tak naprawdę reklamy. To należy traktować jako miniprojekt marketingowy. Jeśli chodzi o formę i narzędzia, to na pewno media społecznościowe. Jest to bardzo dobry kanał zasięgowy. To na pewno musi być założenie grupy lub fanpage’a, na pewno muszą być posty. Ale też oczywiście musi być po prostu wyjście na ulicę, rozmawianie z osobami, przekonywanie ich.Barbara Marcinów

Od pomysłodawcy zależy też, jak projekt zostanie zrealizowany. Jeśli wygra w głosowaniu, również wypadałoby go dopilnować – sprawdzać zgodność z planem, nadzorować działania wykonawcy.

Po ogłoszeniu listy zweryfikowanych zadań do Budżetu Obywatelskiego 2020 przyjdzie czas na tryb odwoławczy. Odwołanie od decyzji komisji w sprawie zgłoszonego projektu można będzie złożyć między 22 a 30 lipca. Po rozpatrzeniu odwołań i publikacji kolejnej listy zadań głosowanie odbędzie się w dniach 12-25 sierpnia.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00