Od 6 stycznia płatnicy poszkodowani w powodzi będą mogli wnioskować o umorzenie składek. Warunkiem umorzenia będzie spadek przychodu z prowadzonej działalności o co najmniej 40 proc. między wrześniem 2024 r. a wrześniem 2023 r. albo październikiem 2024 r. a październikiem 2023 r.
– Jeżeli natomiast płatnik składek rozpoczął działalność w 2024 r., będzie to okres – wrzesień 2024 r. do sierpnia 2024 r. – informuje Agata Muchowska, rzeczniczka ZUS w regionie.
Umorzone zostaną składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub na Fundusz Emerytur Pomostowych. We wniosku płatnik będzie mógł wskazać miesiące, które przypadają za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. Umorzenie dotyczyć będzie składek należnych od wszystkich ubezpieczonych zgłoszonych przez danego płatnika. Wnioski o umorzenie mogą składać płatnicy składek poszkodowani w wyniku wrześniowej powodzi.
Co ważne, w przypadku płatników opłacających składki na własne ubezpieczenia, umorzenie może mieć negatywny wpływ na prawa do przyszłych świadczeń z ZUS i na ich wysokość. Płatnik nie będzie miał bowiem ewidencjonowanej składki za okres umorzenia.