W Zielonej Górze rozpoczęła się dziś ogólnopolska konferencja naukowo-techniczna „Zielona Góra i transport”. Jej celem jest wypracowanie rozwiązań, które poprawią bezpieczeństwo i komfort poruszania się po mieście – zarówno kierowców, jak i pieszych czy osób z niepełnosprawnościami.
Wydarzenie towarzyszy przygotowaniom do realizacji wielomilionowej inwestycji – ITS 2.0, czyli drugiej odsłony inteligentnego systemu sterowania ruchem.
– Zaprosiliśmy ekspertów, by dyskutować o tym, jak lepiej sterować światłami oraz tworzyć skrzyżowania dostępne dla wszystkich – podkreśla Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w zielonogórskim magistracie.
Zbieramy te informacje od osób, które zarówno zajmują się bezpieczeństwem ruchu, jak i projektowaniem uniwersalnym, czyli projektowaniem dla wszystkich. Bo mamy tutaj na miejscu osoby na wózkach, z którymi wcześniej rozmawialiśmy na tak zwanym poligonie badawczym w terenie. Zebraliśmy trochę informacji od nich, a dzisiaj chcieliśmy też podyskutować, jak oni w ogóle postrzegają nasze skrzyżowania, co w nich jest nie w porządku, jak wyglądają czasy przejścia przez przejście dla pieszych, jak wyglądają w ogóle podejścia pod skrzyżowanie, czy przejścia są widoczne, czy można skutecznie i szybko dojść do przejścia i nie martwić się o tym, że przejście się minie, bo osoby niedowidzące mamy również,
W pierwszej fazie projektu systemem objęto 17 skrzyżowań i przejść dla pieszych. Do 2029 roku liczba ta wzrośnie o kolejne 32 skrzyżowania i 18 przejść wyposażonych w sygnalizację świetlną. Mówi Paweł Tonder, wiceprezydent Zielonej Góry.
ITS dotyczy priorytetów dla komunikacji miejskiej, a poprzez to trzeba rozbudować pewne elementy, więc dużo inwestycji w mieście Zielona Góra będzie się działo przez najbliższy okres. Pan Prezydent podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na niebagatelną kwotę prawie 300 mln zł i prawie 200 mln zł dofinansowania. W tym programie również jest beneficjent, którym jest nasza MZK, które będzie realizowało budowę farm fotowoltaicznych oraz magazynów energii. Ma to służyć temu, aby nasza komunikacja, która już w większości składa się z autobusów elektrycznych, miała darmową energię, czyli przejście na niskokosztowe zarządzanie tym całym procesem.
Na jutro zaplanowano tzw. poligon badawczy. Uczestnicy konferencji wcielą się w rolę osób z niepełnosprawnościami, aby sprawdzić, jak w praktyce funkcjonują obecne rozwiązania z perspektywy osób poruszających się na wózkach czy niewidomych.