Według nich najważniejszą rolę w edukacji seksualnej powinni odgrywać rodzice i szkoła, gdzie lekcje na te tematy powinny być obowiązkowe . Większość szkół jednak w ogóle nie prowadzi zajęć z wychowania seksualnego. Tam, gdzie lekcje są prowadzone, nikt nie traktuje ich poważnie a programach poświęca się im mało czasu. Uczestnicy badań skrytykowali też tematykę tych lekcji: niewiele mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach wczesnego rozpoczęcia współżycia seksualnego.
Krytycznie o poziomie edukacji w szkołach wypowiadają się także rodzice młodocianych rodziców . Niestety domowa edukacja “seksualna” jest również znikoma, ponieważ rodzice nie mają wiedzy, potrzeby bądź chęci, by uczestniczyć aktywnie w edukacji seksualnej swojego dziecka.
Większość z nich nie porusza w rozmowach z dziećmi tematu środków antykoncepcyjnych, uważając, że jeszcze jest za wcześnie na takie tematy lub błędnie zakładając, że ich dzieci są właściwie wyedukowane przez Internet i media .
O antykoncepcji młodzież dowiaduje się więc głównie od rówieśników i z Internetu, mimo że oczekuje, aby rzetelną wiedzę przekazywali im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Jak alarmują lekarze, obniża się wiek inicjacji seksualnej, a wśród małoletnich jest coraz więcej nieplanowanych ciąż.
– Stan wiedzy młodzieży na temat antykoncepcji jest zatrważający. Niepokojące jest, że młody człowiek jest całkowicie zdany na siebie w podejmowaniu tak istotnej decyzji, jaką jest rozpoczęcie współżycia seksualnego. Może liczyć ewentualnie na wsparcie również nieświadomych rówieśników czy szukać informacji w Internecie – uważa dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
By promować odpowiedzialne zachowania seksualne oraz wiedzę antykoncepcyjną, od 2008 roku prowadzone są działania edukacyjne w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa “Kiedy 1+1=3”. Stałym elementem kampanii są akcje świadomościowe, które odbywają się w 5 miastach Polski podczas tzw. Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa uwzględniającego w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka oraz Dzień Ojca.
Do tej pory Kampania “Kiedy 1+1=3” odwiedziła Białystok, Olsztyn, Łódź, Poznań, Lublin, Wrocław, Gdańsk, Toruń, Zieloną Górę, Kraków, Katowice, Kielce i Rzeszów. W tym roku akcje edukacyjne planowane są w Zamościu, Szczecinie, Płocku, Krakowie i Warszawie.
W namiocie Kampanii “Kiedy 1+1=3” młodzież będzie mogła skorzystać z porad ekspertów: ginekologa i edukatora seksualnego/seksuologa oraz sprawdzić swoją wiedzę o antykoncepcji w quizach. Dla par spodziewających się dziecka przewidziano konsultacje z położnymi ze szkół rodzenia. W kąciku dla najmłodszych dzieci pod opieką animatorów będą mogły wziąć udział w grach i zabawach związanych z tematem rodziny.
Podczas akcji tradycyjnie już będzie dystrybuowany specjalny poradnik opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego – “Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę”. Nowym edukacyjnym materiałem będzie książka pod redakcją prof. Zbigniewa Izdebskiego “(Zbyt) młodzi rodzice” będąca opracowaniem badań CBOS dot. sytuacji młodych rodziców i dziadków.
Autor: źródło informacji: INTERIA.PL