POLSKA I ŚWIAT:

Studencie, bądź liderem! Akademia Przyszłości zaprasza

Na początku było… Słowo

Jak zaczęła się przygoda liderek z AKADEMIĄ PRZYSZŁOŚCI? Od artykułu w „UZetce” i zapamiętanym haśle „Zostań tutorem”.

– Pomyślałam najpierw: „nie, to nie dla mnie”, ale już chwile później czytałam o AKADEMII na stronie internetowej. Jeszcze tego samego dnia wysłałam swoją aplikację – i oto jestem – tak AKADEMIA zaczarowała Agatę. Dla Dagmary początki były podobne – też dzięki „UZetce”. Złożyła swoje CV i została tutorem, a trzy miesiące później liderką. Natomiast Justyna dowiedziała się o AKADEMII z e-maila od przewodniczącej Koła Naukowego Pedagogów Wolontariuszy. – Od zawsze lubiłam pracę z dziećmi, jako wolontariuszka działam od 9 lat, więc długo się nie zastanawiając przesłałam swoje zgłoszenie.

■ Książka, radość i nadzieja

Jeśli miałybyście określić AKADEMIĘ jednym słowem to, jakie by było? – pytam wolontariuszki. – Dobra książka – wciąga i każdy wynosi z niej coś innego – stwierdziła Agata. Dla Justyny jest to zdecydowanie radość, a Dagmara porównuje ją do Nadziei, ponieważ AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI jest nadzieją dla dzieci, które już dawno straciły wiarę w siebie i swój rozwój.

■ Po co być wolontariuszem

Dlaczego wybrały właśnie taką działalność wolontaryjną? Dagmara w AKADEMII PRZYSZŁOŚCI odnajduje coś nowego. Upatruje w niej szansę na rozwój zarówno dla siebie, jak i dla podopiecznych. Jako tutorzy mają możliwość udziału w różnych warsztatach i szkoleniach. Justyna uważa, że praca  z dzieckiem to nie tylko pomoc w nauce przedmiotu, ale przede wszystkim pomoc w przezwyciężaniu trudności, chociażby pokonywanie trudności z zaniżoną samooceną dziecka. Agata wybrała  AKADEMIĘ, ponieważ, podobała jej się idea, jedno dziecko, jeden tutor, jedna godzina, raz w tygodniu przez jeden rok szkolny.

Taka forma jest atrakcyjna, daje możliwość dokładnego poznania dziecka, zorientowania się na problem i po prostu zaprzyjaźnienia się – a co za tym idzie motywowania do wzrastania.

■ Prawdziwe liderstwo

Czym zajmują się Liderki w AKDEMII PRZYSZŁOŚCI? Szeroko rozumianą organizacją, ale także koordynowaniem i wspieraniem tutorów. Jak stwierdza Agata: – Mam przede wszystkim dbać o swój zespół, organizować spotkania motywacyjne, rozmawiać, wspierać, ale także stawiać wymagania.

– Zajmujemy się wzrastaniem – taką definicję lidera słyszę od Justyny, która dodaje, że jej ulubionym zajęciem jest czy pełniają tutorzy. Wkładają całe serce w przygotowanie zajęć dla dzieci. Czasem chciałabym usiąść z boku i poobserwować ich w działaniu.

Wolontariuszki, zapytane czy miały jakiekolwiek obawy przed podjęciem się roli liderek, odpowiedziały, że początkowo obawiały się, czy zostaną zaakceptowane przez tutorów i sprostają nowym obowiązkom. Ich obawy jednak szybko się rozwiały, ponieważ współpracują z wartościowymi ludźmi, na których zawsze możemy liczyć.

■ Idą zmiany

Na pytanie, co zmieniło się w ich życiu od kiedy działacie w AKADEMII PRZYSZŁOŚCI, studentki jednogłośnie odpowiedziały, że cały swój wolny czas poświęcają na działania związane z AKADEMIĄ.

Dagmara poznała  nowych, wspaniałych i pełnych energii ludzi. Dzięki temu ma siłę do dalszego działania.
– AKADEMIA daje mi zastrzyk pozytywnej energii i dzięki niej czuję się spełniona i potrzebna. Nie ma nic lepszego i bardziej budującego niż pomoc innym i uśmiech człowieka, któremu się te pomoc ofiarowuje – mówi Dagmara.

Justyna dodaje, że nie żałuje niczego, praca z podopieczną i z wolontariuszami utwierdza ją w przekonaniu, że podjęła dobrą decyzję.

Jak wynika z odpowiedzi studentek, bycie liderką daje możliwość zdobywania nowych umiejętności. Dagmara dzięki AKADEMII stałą się bardziej cierpliwa, zyskała możliwość rozwoju, liderowanie nauczyło ją większej kontroli nad sprawami i wytrwałości w dążeniu do celu. Każdego dnia uczy się nowych rzeczy.

Dla Agata AKADEMIA to wybuchowa mieszanka różnych ludzi, różnych osobowości, różnych metod pracy, ale mających ten sam cel. Justyna podkreśla, że nauczyła się elastyczności w działaniu. W pracy z dzieckiem nie zawsze możliwe jest realizowanie przygotowanego wcześniej planu zajęć, często ulega on modyfikacji, tak, by dziecko czuło się komfortowo.

Pomimo że działalność w AKADEMII niesie ze sobą wiele korzyści i satysfakcji, liderki wspomniały też o trudnościach. Nie zawsze łatwo jest zachęcić jest podopiecznych do współpracy, przygotowanie interesujących dla dziecka zajęć wymaga wiele kreatywności i pomysłowości.

■ Powody do dumy

Największą satysfakcję wolontariuszki odnajdują w sukcesach, jakie odnoszą ich podopieczni oraz w pracy z innymi tutorami. To, że cały zespół współpracuje, wspiera się, jest powodem do dumy każdego lidera.

Wszystkie trzy wolontariuszki na pytanie, czy planują w przyszłości kontynuować swoja pracę w AKADEMII PRZYSZŁOŚCI, odpowiedziały bez zastanowienia: tak.

Chociaż nie ruszył jeszcze oficjalny nabór wolontariuszy na przyszłą edycję AKADEMII, jeśli ktoś już wie, że chciałby do nas dołączyć w kolejnej edycji, może wysłać swoje CV na adres zielona.gora@wiosna.krakow.pl

Zapraszamy również do odnalezienia naszego fanpaga na facebooku (AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI w Zielonej Górze) oraz na stronę www.akademiaprzyszlosci.org.pl
 

Autor: Agnieszka Kobel

Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
0:00
0:00