Przedświąteczny szał zakupowy trwa, wielu z nas w tym czasie szuka najlepszych prezentów dla naszych najbliższych. Gdy już znajdziemy najlepszy produkt pozostaje go tylko ładnie zapakować. Lecz co w przypadku, gdy towar będzie znacznie różnił się od opisu lub będzie zawierał uszkodzenia? Powinniśmy znać swoje prawa jak i obowiązki sprzedawcy.
W grudniowym czasie, gdy każdy z nas pragnie kupić najlepszy prezent wiele może się wydarzyć. Firmy kurierskie stają na głowie, by sprostać wyzwaniu i zdążyć dowieźć nasze paczki na czas. Czasem mogą nas jednak spotkać niemiłe rzeczy, np. gdy nasza paczka ulegnie zniszczeniu lub zgubieniu.
Gdy nasz zamówiony towar będzie zawierał uszkodzenia, powinniśmy zażądać sporządzenia odpowiedniego protokołu przez przewoźnika, a następnie zgłosić reklamację u sprzedawcy, który odpowiada za przesyłkę do momentu jej dostarczenia. Również wiąże się z tym zgubienie paczki przez firmę dostarczającą. W tym wypadku powinniśmy poinformować sprzedawcę, który powinien podjąć działania mające na celu znalezienie zguby lub wysłać nam nowy towar. (podstawa prawna: art.. 74 ust.1 oraz art. 75 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe, art. 548 $3 kodeksu Cywilnego)
Co jeśli uznamy, że towar różni się od opisu na stronie internetowej lub towar nas nie satysfakcjonuje?
W tej sytuacji możemy zwrócić towar, również bez podania przyczyny. Należy wypełnić formularz zwrotu i dołączyć wraz z paragonem do zwracanego towaru. Musimy pamiętać, by w formularzu wpisać kwotę produktu wraz z kosztami przesyłki do klienta. Niestety nie otrzymamy zwrotu za przesyłkę ze zwrotem towaru, lecz ustawa o prawach konsumentach gwarantuje nam, że sprzedawca zwróci na nasze konto koszty towaru i przesyłki. Należy o tym pamiętać, ponieważ wielu konsumentów wiele traci ze względu na niewliczenie kosztów przesyłki.
(podstawa prawna: art. 32 ust 1, 33, 34 ust. 2 ustawy o prawach konsumenta)
Pamiętajmy o swoich prawach szczególnie w okresie przed świątecznym, zakupy internetowe nie oznaczają, że mamy mniej praw.
Autor: Adrian Peno