Mariaż technologii ze sztuką może być udany, a dziś te dwie dziedziny nie mogą wręcz bez siebie istnieć. Niezwykły pokaz audiowizualny w technice wirtualnej rzeczywistości i zakresie 360 stopni można było oglądać na zielonogórskiej uczelni. Dziełom muzyki operowej towarzyszył krajobraz Lofotów – norweskiego archipelagu.
Prezentacja to efekt współpracy prof. Jolanty Sipowicz z dr. Krzysztofem Orleańskim, pracownikiem Norweskiego Instytutu Nauki i Technologii. Podobnymi interdyscyplinarnymi projektami zajmują się od kilku lat. Wykładowczyni Uniwersytetu Zielonogórskiego towarzyszył również Tadeusz Pszonka – tenor i profesor Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Wcześniej naszym zamysłem było stworzenie scenografii w 3D do koncertów odtwarzanych na żywo. A ponieważ technologia idzie do przodu i 360 stopni wyparło 3D, to filmujemy w 360. To był najpierw wybór repertuaru, próby, a potem profesjonalne nagranie w studiu w Lubrzy. Czyli taka normalna, artystyczna praca nad repertuarem. To, co tutaj pokazaliśmy, to eksperyment. Tam brakuje emocji, ekspresji. Odgrywamy role filmowe, może jako turyści, ale nie wczuwamy się w treść, którą śpiewamy. Następnym naszym zamysłem będzie stworzenie filmu muzycznego. prof. Jolanta Sipowicz
Prof. Sipowicz widzi w technologii dużą szansę dla uczelni. Materiały nagrane kamerą 360 stopni sprawdzają się jako narzędzie edukacji i promocji.
Z rezultatu zadowolony jest Tadeusz Pszonka. Ceni uczelnię za wsparcie władz w trakcie realizacji pomysłu.
Pokaz jest już efektem naszej chyba ponad rocznej pracy. Natomiast rola uniwersytetu jest ogromna. Zarówno rektor, jak i władze Wydziału Artystycznego dołożyły wszelkich starań, aby doszło to do skutku. Nie mówiąc już o kwestii finansowej, ale również opieki nad całością.prof. Tadeusz Pszonka
Zdaniem dr. inż. Krzysztofa Orleańskiego, kluczowy w projekcie jest cel i możliwości. To, co widzimy jako braki, niedostatki, może zaś pobudzić kreatywność. Wbrew pozorom nie potrzeba wielkich nakładów finansowych, by pomysł udało się zrealizować.
Nie można patrzeć na zegarek – to pierwsza rzecz. Do niczego to nie doprowadzi. Nie można myśleć o tym, czy to się opłaci, czy nie, tylko mieć zadowolenie w tym. Tego typu projekty wirtualne dają dużo satysfakcji, szczególnie kiedy widzimy, że dorośli ludzie bawią się jak dzieci. To wcale nie jest drogie. Jeżeli chcemy na przykład sfilmować w 360, możemy kupić kamerkę 360, postawić i filmować. Okulary nie muszą kosztować 200 dolarów, mogą kosztować 2 dolary. Są już takie kartonowe – wystarczy wstawić smartfona i mamy taki sam efekt.dr inż. Krzysztof Orleański, kierownik laboratorium multimedialnego Norweskiego Instytutu Nauki i Technologii w Trondheim
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.