AUDYCJE 96 FM:

„Psia grypa” i Czarny Protest, czyli o językowej kreatywności mediów [Polski na tapecie]

Ostatnie miesiące roku dla miłośników polszczyzny oznaczają jedno – głosowanie w plebiscycie „Słowo Roku”. Poprzednie lata pokazały, jak duże jest oddziaływanie mediów na język, ponieważ często miano najważniejszych słów lub wyrażeń zyskiwały te, które były rozpowszechnione w środkach masowego przekazu.

Tak było chociażby z hasłem „(czarny) protest”, które pamiętamy z października 2016 roku. W ten sposób media nazywały manifestację Polek i Polaków przeciwko ograniczaniu ich praw reprodukcyjnych. Nazwanie protestu „czarnym” mogło odnosić się nie tylko do czarnych ubrań, które zakładali protestujący. Czerń jest także symbolem zła i nieszczęścia, z którym zapewne łączyli proponowane zmiany w prawie.

W tym roku często spotykanymi wyrażeniami były natomiast „psia grypa” i „czerwonka”. Wprawdzie nie są nominowane w konkursie „Słowo Roku”, ale i tak wzbudziły duże zainteresowanie. Dlaczego? Wyjaśniamy w najnowszym odcinku „Polskiego na tapecie”.

Polski na tapecie – audycja z 16.11.

A wyrazy nominowane do tegorocznego plebiscytu „Słowo Roku” można sprawdzić na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Tam również oddamy swój głos.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00