WAŻNEZIELONA GÓRA:

Problemy przy tworzeniu kolei aglomeracyjnej. Kryzys zażegnany!

Sporo w ostatnim czasie mówi się o zmianach, a co za tym idzie kolei w regionie. Chodzi o całe województwo jak również o połączenia lokalne w obrębie Lubuskiego Trójmiasta. Pojawiły się pierwsze przeszkody przy tworzeniu projektu.

Samorząd województwa mówi o  zwiększeniu taboru i utworzeniu nowych połączeń na własną rękę. W Zielonej Górze z kolei mówi się o utworzeniu kolei aglomeracyjnej działającej na krótszych dystansach. Jak się okazuje ma to ze sobą wiele wspólnego. Przede wszystkim tory, po których będą musiały jeździć pociągi. Początkowo założono zbyt optymistyczne scenariusze i rozwiązania zaproponowane  na papierze zderzyły się z rzeczywistością. M. in. przepustowość przez tzw. “Odrzankę” była zbyt mała. – Będzie potrzebna modernizacja – oznajmił na naszej antenie Paweł Tonder wiceprezydent Zielonej Góry biorący udział w tworzeniu tego projektu.

Przygotowujemy projekt i musimy go złożyć do 31. października. Pierwotnie zakładano, że “Odrzanka” zostanie zrewitalizowana. Jednak w krajowym programie kolejowym znalazła się liście rezerwowej. Planowany ruch pociągów był planowany uwzględniając przepustowość tej linii kolejowej po modernizacji. Musieliśmy dostosować nowy projekt i wdrożyć w niego proces przebudowy “wąskich gardeł”

Problemy są na bieżąco monitorowane i trzeba przygotować dla nich rozwiązania. We wszystkim współpracują samorząd miejski i wojewódzki. Rozbudowa sieci połączeń kolejowych ma ogromne znaczenie dla województwa i jego mieszkańców. Samorząd ma znaleźć środki aby pokryć koszta dodatkowych procesów.

Trochę zbyt optymistycznie podchodziły poprzednie władze miasta do faktycznych zasobów infrastrukturalnych, terminów w których mają być podejmowane prace i inwestycje na liniach kolejowych przez państwowe spółki choćby PLK, które są odpowiedzialne za infrastrukturę szynową. Pojawiły się wątpliwości co do możliwości wprowadzenia tak dużej liczby pojazdów i pasażerów przy obecnej infrastrukturze

Wstępnie projekt ma pochłonąć 300 mln złotych. To nie tylko modernizacja ” Odrzanki” bo muszą powstać 22 punkty obsługowe i 3 centra przesiadkowe.

Bardzo duża ilość pasażerów. Prawie 200 tysięcy pasażerów zyskałoby dostęp do transportu kolejowego. Inwestycja obejmuje utworzenie 22 punktów obsługi pasażerów w tym 3 centra przesiadkowe. Dostępność do przystanków po stronie samorządu, a odpowiedzialność za same elementy infrastrukturalne leży w gestii funduszy krajowych

85% środków na realizację ma zostać pozyskana ze środków zewnętrznych i unijnego wsparcia.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00