POLSKA I ŚWIAT:

Edukacja ekonomiczna przeciw kryzysowi

Było to kolejne spotkanie ekspertów z dziedziny ekonomii i finansów, którzy dyskutowali o roli edukacji ekonomicznej społeczeństwa w przeciwdziałaniu kryzysom. – Kryzys na rynkach finansowych pokazał nam, jak bardzo potrzebna jest edukacja ekonomiczna społeczeństwa – powiedział prezes NBP Sławomir Skrzypek witając gości.

Jak dodał, to brak odpowiedniej wiedzy ekonomicznej i umiejętności zarządzania finansami wśród społeczeństwa – klientów instytucji finansowych – był jedną z przyczyn obecnego kryzysu finansowego.
– Kryzys pokazał też, że to banki centralne pełnią obecnie wiodącą rolę w sieci bezpieczeństwa finansowego, czyli w zapobieganiu destabilizacji na rynku finansowym, zarządzaniu kryzysowym czy rozwiązywaniu problemów w sytuacji pokryzysowej – podkreślił prezes Skrzypek.

Szef NBP zapowiedział przy tym, że bank centralny będzie kontynuował działania edukacyjne. Będą one skierowane do dzieci, młodzieży, studentów, konsumentów, a także do przedsiębiorców i mediów. Główne cele edukacji prowadzonej przez NBP to m.in. wyjaśnianie i interpretacja zjawisk ekonomicznych oraz zwiększanie świadomości ekonomicznej klientów instytucji finansowych i uczenie ich ponoszenia odpowiedzialności za decyzje finansowe.

Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na kierunki, w jakich powinna rozwijać się akcja edukacyjna NBP.
– Edukacja ekonomiczna powinna służyć rozwojowi gospodarczemu, bo wtedy dałaby znacznie większe efekty – powiedziała dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Mikołaj Steppa, wiceprezes Fundacji Wspomagania Wsi, podkreślił zaś potrzebę edukacji mieszkańców małych miejscowości. – Brak edukacji finansowej w szkołach powoduje, że młode pokolenie wchodzi w dorosłe życie z wzorcami wyniesionymi z rodzinnego domu, a te nie zawsze się sprawdzają i często prowadzą do podejmowania decyzji, których skutki mogą być odczuwalne przez wiele lat – mówił.

Nie mniej ważna, zdaniem uczestników seminarium, jest edukacja dziennikarzy. – Media przekazują społeczeństwu 95 proc. informacji ekonomicznych. Musi być to informacja rzetelna, by odbudować zaufanie konsumentów do instytucji finansowych – podkreślił Marcin Gomoła, przewodniczący Rady Ładu Informacyjnego przy Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Prezes NBP zapowiedział także, że w ostatnich trzech latach znacznie wzrosła wartość nakładów finansowych przeznaczanych przez bank na cele edukacyjne. O ile w 2007 r. było to 9,9 mln zł, to w 2009 r. już 28,7 mld zł. – W bieżącym roku na ten cel zamierzamy przeznaczyć ponad 33 mld zł, szczególnie, że pozyskaliśmy znaczącego partnera – Fundację NBP, która wzmocni nasze działania – powiedział prezes Skrzypek podczas konferencji prasowej po seminarium.

Autor: Monika Skarbek, NBP

Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
0:00
0:00