Samorządy w całym kraju szukają rozwiązań, by poprawić jakość powietrza. Sytuacja w Zielonej Górze wprawdzie jest nie najgorsza, ale i tak warto ją poprawić. A skorzystać można z doświadczenia i wiedzy naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Dr inż. Piotr Ziembicki z Instytutu Inżynierii Środowiska zaproponował system monitorowania jakości powietrza. Obecna stacja pomiarowa się nie sprawdza, ponieważ gromadzi dane tylko z jednego miejsca w mieście.
Moim zdaniem zasadniczą kwestią jest nie tyle sam monitoring jako pomiar parametrów, natomiast analiza tych danych. Same dane, które zbieramy, to są surowe dane. Dopiero analiza tych danych, przygotowanie pewnych wizualizacji tych danych w skali miasta dają obraz tego, jaki jest stan powietrza w Zielonej Górze. I to może być dobre dla mieszkańców, bo mieszkańcy, którzy będą mieć zwizualizowane dane w postaci jakiejś mapy zanieczyszczeń, będą wiedzieć, jak to wygląda.dr inż. Piotr Ziembicki
System zaproponowany przez badacza obejmuje również prognozy jakości powietrza na kolejne godziny czy dni. Będą one wskazówką, co robić, aby zredukować smog.
Dr inż. Piotr Ziembicki twierdzi, że dobrym pomysłem jest inwestycja w transport elektryczny. Projekt wykładowcy bierze zresztą pod uwagę elektryczne autobusy, ponieważ na nich mogłyby się znaleźć czujniki pomiaru jakości powietrza. Trzeba jednak mieć świadomość również negatywnych aspektów elektromobilności.
Produkcja baterii litowo-jonowej, które zasilają samochody elektryczne, powoduje emisję CO2 na takim poziomie, który odpowiada około 40 tysiącom kilometrów przejechanym przez samochód spalinowy. Czyli my, kupując samochód elektryczny czy eksploatując go, już zostawiamy ślad węglowy, dlatego, że emisja CO2, która nastąpiła w czasie produkcji baterii, obciąża ten samochód. Druga rzecz – oczywiście jasnym jest, że samochody elektryczne nie emitują CO2 w czasie eksploatacji, ale to nie znaczy, że nie ma emisji CO2 związanego z eksploatacją samochodu. Jeżeli ładujemy samochód elektryczny przy pomocy naszego gniazdka w domu, w znacznej części ładujemy go energią pochodzącą ze spalania węgla.dr inż. Piotr Ziembicki
Całą Rozmowę na 96 FM z dr. inż. Piotrem Ziembickim znajdziecie na radiowym Facebooku.
Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Czytaj dalejAKCEPTUJĘ
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.