Daniel wszedł do sali wykładowej mieszczącej się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. W sali, wypełnionej już po brzegi, brzmiał dźwięk przyjemnej muzyki relaksacyjnej.
■ Prowadzący zwariował?
Daniel usiadł na biurku i sprawiając wrażenie co najmniej speszonego rozpoczął swój dialog wewnętrzny. Mówił sam do siebie, opowiadał o swoich wątpliwościach, sam sobie zadawał pytania. Dialog ten przypominał codzienny bój, jaki prowadzi ze sobą każdy z nas, gdy mamy podjąć wyzwanie.
W tym momencie wyzwaniem było niewątpliwie przeprowadzenie szkolenia z zakresu pracy coacha. Prowadzący z niesamowitą łatwością wczuł się w odgrywaną rolę. Gdy zakończył „przedstawienie”, na twarzach słuchaczy malowało się zaskoczenie.
Daniel wyjaśnił, że dialog ten miał na celu ukazanie codziennej rozmowy, jaką prowadzimy sami ze sobą każdego dnia. Konwersacji z własnym ego, która to niestety zazwyczaj ma wydźwięk negatywny.
Nic jednak dziwnego. Rodzice, nauczyciele – od najmłodszych lat karmią nas negatywnymi emocjami. Zamiast motywować – karcą. Doprowadza to do tego, że w którymś momencie naszego życia sami przyjmujemy taki schemat działania. Zamiast motywacji, karcimy się sami, co czasami może prowadzić pogłębiającej się niskiej samooceny.
Patrząc na to wszystko z boku (jak miałam okazję na warsztatach), wszystkie te kwestie wydają się dość zabawne i absurdalne, jeśli jednak zaczynają dotyczyć bezpośrednio nas – uśmiech znika z naszej twarzy.
■ Teoria = nuda? Nie tym razem
Po części wprowadzenia i wyjaśnienia „działania” naszego ego, przeszliśmy na warsztatach do części teoretycznej. Dlaczego to takie ważne? Bo teoria nie miała zupełnie formy wykładowej!
Zaczęliśmy od zrozumienia sprecyzowania naszego celu. Przyszliśmy na warsztaty coachingowe, więc niemal oczywistym było to, że chcemy pomagać innym. Jak na coacha przystało, Daniel zadał nam pytanie, po co chcemy to robić. Nie podał swoich rozwiązań, czekał, aż my sami je odnajdziemy. Daniel uświadomił nam jednak, że najważniejsze są oczekiwania klienta, a naszym zadaniem jest naprowadzenie go na właściwą drogę (a nie podawanie mu gotowych rozwiązań).
■ Wczuj się w cudze ego
Kolejnym kluczowym pytaniem jest: „Dlaczego warto pomagać innym?”. Zaskoczeniem było dla mnie, że pobudki czysto egoistyczne czy też ekonomiczne pojawiły się na szarym końcu.
Jednym z naszych zadań było też ustalenie, jakim schematom myślowym ulegamy. Daniel uświadomił nam, jak bardzo w naszych umysłach zakorzenione są przekonania. I na to jednak jest sposób: zmniejszanie (sytuację klienta porównujemy z czymś znaczenie większym o znacznie większej wadze). Dość ciekawą metodą okazało się też prowadzenie z daną osobą dialogu wewnętrznego: wczuwamy się w ego tej osoby, po czym prowokujemy ją, by sama przezwyciężała własne schematy.
■ Wyzwania są po to, by je podejmować
Po części teoretycznej przeplatanej historiami z życia wziętymi nadszedł czas na praktykę. Dobrani w pary wcielaliśmy się kolejno w rolę coacha i klienta. Co mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło, nie było zawiści czy innej formy negatywnej oceny, a mimo to każda osoba, z którą pracowałam, była szczera. Potrafiła uczciwie powiedzieć mi o wadach, jak i zaletach tego, co wykonałam.
Wnioski? Jak dla mnie same korzyści: wiedza + praktyka. Teraz zostaje „tylko” przejść do działania.
W Zielonej Górze ruszają szkolenia z zakresu rozwoju osobistego!
MICHAŁ BURDA (NLP Polska):
Kluby Eddu są edukacyjnym projektem non-profit realizowanym w celu propagowania rozwoju osobistego przez Stowarzyszenie NLP Polska. Jesteśmy ogólnopolską społecznością zajmująca się psychologią sukcesu oraz zmiany osobistej, co uczy bycia mądrzejszym i efektywniejszym w każdym aspekcie naszego życia. Organizujemy się cyklicznie w 17 miastach Polski na cotrzytygodniowych szkoleniach prowadzonych przez profesjonalistów. Od lutego br. kluby Eddu po raz pierwszy ruszają w Zielonej Górze, więc czuj się zaproszony!
Rejestracja oraz więcej informacji o szkoleniach, trenerach i całej idei znajdziecie na: www.eddu.pl
Anita Zapolska
Audycja "Po drugiej stronie lustra" w każdy czwartek o godz. 16:00 w Akademickim Radiu Index.
Autor: Anita Zapolska