Rozporządzenie poszerza liczbę osób uprawnionych do skorzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej do wszystkich uczniów i wychowanków, którzy wymagają wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne. Ma to umożliwić zapewnienie każdemu uczniowi kompleksowej oferty pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej jak najbliżej ucznia czyli w środowisku jego nauczania i wychowania (np. szkoła, przedszkole, i inne).
Celem i zadaniem studiów jest:
1) przygotowanie pedagogów terapeutów do prowadzenia indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi trudności w uczeniu się, a w szczególności trudności w czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysgrafia, dysortografia) oraz trudności w uczeniu się matematyki,
2) przyswojenie i pogłębienie wiedzy uczestników o przyczynach i symptomach zaburzeń rozwoju,
3) wyposażenie w umiejętności pozwalające na świadome i profesjonalne podejmowanie zabiegów profilaktycznych i terapeutycznych w procesie dydaktyczno-wychowawczym w grupach przedszkolnych i szkolnych oraz podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
4) pomoc w tworzeniu i doskonaleniu warsztatu pedagogicznego,
5) wyposażenie w umiejętności diagnozowania dzieci zdolnych i twórczych,
6) przygotowanie do pracy z dziećmi zdolnymi i twórczymi.
Tematyka studiów podyplomowych skupiona jest w trzech modułach:
1) terapii pedagogicznej,
2) pedagogiki zdolności
3) pedagogiki twórczości.
Studia skierowane są do nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych, pedagogów szkolnych, wychowawców w placówkach oświatowo-wychowawczych, absolwentów studiów magisterskich lub licencjackich z przygotowaniem pedagogicznym.
Ukończenie studiów podyplomowych daje nauczycielowi kwalifikacje pedagoga specjalisty do prowadzenia terapii pedagogicznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, wyrównawczych, klas wyrównawczych. Nadaje również przygotowanie do prowadzenia zajęć z dziećmi zdolnymi i twórczymi.
Autor: Paweł Hekman / źródło: uz.zgora.pl