Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie Polish Open University, sprawdził, co polscy studenci wiedzą o nauce przez internet oraz jak oceniają dostępne na polskim rynku propozycje studiów realizowanych w tym trybie.
Z sondażu wynika, że ponad 70 proc. badanych studentów uważa, że polskie uczelnie nie są przygotowane do prowadzenia atrakcyjnych studiów e-learningowych.
“Polski system szkolnictwa wyższego jest nadal postrzegany jako tradycyjny, a nawet przestarzały w wielu obszarach. Stąd prawdopodobnie stosunkowo surowa ocena przygotowania polskich uczelni do umiejętnego prowadzenia zajęć w e-learningu” – komentuje dr Justyna Berniak-Woźny z Polish Open University.
Tymczasem już blisko połowa polskich studentów – 46,6 proc. pytanych – uważa, że nauka z wykorzystaniem technik multimedialnych jest skuteczniejsza od tradycyjnego kształcenia.
Główną zaletą studiów realizowanych w trybie e-learning – wskazaną przez badanych studentów – jest znaczna oszczędność czasu, którą tego rodzaju studia zapewniają. Odpowiedź taką wskazało aż 86 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu. Najczęściej na tę korzyść wskazywali mieszkańcy największych miast (93 proc. wskazań) oraz tych najmniejszych, poniżej 100 tys. mieszkańców (94 proc. deklaracji). 78 proc. pytanych zaznaczyło ponadto, że studiowanie w trybie e-learningu pozwala na oszczędność pieniędzy związaną z ograniczeniem kosztów dojazdów i zakwaterowania.
Zajęcia e-learningowe to narzędzie wykorzystywane coraz częściej przez firmy, które przy pomocy sieci prowadzą szkolenia dla pracowników. Staje się ono szczególnie atrakcyjne w kryzysie, pozwala bowiem ograniczyć koszty związane z wyjazdami na uczelnie.
“Dobrze przygotowane studia e-learningowe pozwalają na zdobycie dyplomu równorzędnego z tym, jaki otrzymuje się po ukończeniu studiów stacjonarnych w modelu tradycyjnym” – wyjaśnia dr Berniak-Woźny.
W krajach rozwiniętych, szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, e-learning jest od lat stosowaną, szeroko dostępną alternatywą dla tradycyjnego kształcenia. Uczelnie amerykańskie już od dawna budują odpowiednią infrastrukturę, tworzą standardy e-nauczania, a także szkolą wyspecjalizowanych wykładowców. Według danych Sloan Consortium – międzynarodowej organizacji monitorującej rozwój edukacji internetowej – do końca 2009 roku już ponad 5,6 mln uczniów i studentów korzystało z e-learningu.
W Polsce system ten dopiero raczkuje. “Wiele szkół wyższych w Polsce nie przywiązuje właściwej wagi do wysokiej jakości zajęć w formie e-learningu, dlatego decydując się na studiowanie w takim trybie warto dobrze sprawdzić propozycję danej szkoły” – podkreśla przedstawicielka Polish Open University.
Autor: Źródło: PAP Nauka w Polsce