UCZELNIA:

Zakuć, zdać, zapomnieć? Przecież matematyka może być ciekawa! Mamy dowody!

O matematyce nie tylko naukowo na Uniwersytecie Zielonogórskim

Dla jednych zmora, dla innych – królowa nauk. Niezależnie od tego, jakie mamy do niej podejście, z matematyką spotykamy się na każdym etapie życia. Nawet jeśli nie zawsze wspominamy ją miło.

Jak naukę tego przedmiotu zapamiętali zielonogórzanie?

– Masakra. Absolutnie nie jestem ścisłowcem, z wszystkimi przedmiotami – fizyką, chemią, matematyką – miałam trudności. Może dlatego, że się uprzedziłam.
– Matematyka była dla mnie łatwa, także mi nie przeszkadzała. 
– W szkole średniej, ekonomicznej, miałam aż dziewięciu matematyków. Dzięki nauczycielom, szczególnie w czwartej klasie – uczyła mnie m.in. pani Ania Kubicka – wypłynęła dla mnie taka nauka, że matematyki jest w stanie nauczyć się każdy, nawet ten najsłabszy.

Przyjazne oblicze tej nauki stara się pokazać Uniwersytet Zielonogórski. Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii przygotował Math and Data Science Day – dzień, w którym wykładowcy uczelni dzielą się wiedzą o praktycznym zastosowaniu matematyki. Ich słuchaczami są zwykle maturzyści.

Wszystko jest trudne, nim stanie się proste. Cel, jaki sobie stawiam, pracując z uczniami czy ze studentami, to zachęcenie ich i spowodowanie, żeby chętnie korzystali z wiedzy, którą posiadają. Wykorzystywali ją nie tylko do doraźnych celów, jak na przykład zaliczenie sprawdzianu, kolokwium czy zdanie matury. Spoglądali szerzej. Jest to trudne, żeby wyjść poza pewne ramy samych obliczeń, ale uważam, że warto i taki cel trzeba sobie stawiać.dr Aleksandra Arkit

Dr Arkit przybliżyła młodzieży ciągi geometryczne – jeden z rodzajów ciągów liczbowych, za pomocą którego można opisywać różne dane, np. wzrosty i spadki temperatury albo wpływy pieniędzy na konto.

O tym, jak bardzo matematyka jest ważna w życiu, przekonują również zaproszone instytucje i firmy. Swoje stoisko przygotował m.in. Urząd Statystyczny, który wraz z uczelnią organizuje co roku Olimpiadę Statystyczną dla maturzystów. Oferuje też warsztaty, które nauczą, jak we właściwy sposób odczytywać dane statystyczne.

Uzyskujemy mnóstwo danych, np. dotyczących środowiska naturalnego, cen w danym regionie. Dlatego wiedza czerpana z danych statystycznych ma również duże znaczenie dla przeciętnej osoby, nie tylko dla samorządowców. Czasami te dane są troszeczkę źle interpretowane. Najbardziej kontrowersyjnym wskaźnikiem jest np. średnie wynagrodzenie. Potrafimy wytłumaczyć, skąd ono się wzięło, co wpłynęło na to, że wygląda ono tak, a nie inaczej. Organizujemy takie zajęcia także na uczelni, jeżeli oczywiście uczelnia czy wydział nas o to poprosi. Szkolimy również doktorantów czy generalnie kadrę naukową.Angela Burchardt, koordynator edukacji statystycznej, Urząd Statystyczny w Zielonej Górze

Urząd Statystyczny przygotował dla studentów i maturzystów najważniejsze dane na temat województwa lubuskiego. Mogą poznać np. sytuację społeczno-gospodarczą w regionie.

Oprócz tego z okazji Math and Data Science Day przygotowano m.in. wystawę dawnych i współczesnych sprzętów do obliczeń matematycznych.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00