Europejski projekt badawczy, THIEC (Teaching History for a Europe in Common) – Nauczać bolesnej przeszłości (www.thiec.iufm.unicaen.fr) zrzesza sześć uczelni z następujących krajów: Finlandia (Uniwersytet Helsiński), Rosja (Uniwersytet Kolomna), Portugalia (Universidade do Porto), Francja (Univeritè de Caen Basse-Nomandie), Węgry (Széchenyi István University w Györ) oraz Polska (Uniwersytet Zielonogórski). Koordynatorem projektuw Polsce jest Instytut Historii Uniwersytetu Zielonogórskiego (dr hab. Bogumiła Burda). THIEC to pedagogiczny projekt rozwojowy, którego celem jest opracowanie narzędzi do nauczania historii i edukacji nauczycieli historii w zakresie tzw. polityki pamięci. Ma na celu zbadanie i zrozumienie postaw młodych Europejczyków wobec bolesnej przeszłości, sposobu postrzegania historii oraz jej uwarunkowań oraz tego w jaki sposób konstruktywnie przetwarzać doświadczenia i wspomnienia z przeszłości w edukacji szkolnej. Uczestnicy projektu badają także pojęcie świadomości historycznej wśród europejskiej młodzieży. Badanie porównawcze jest prowadzone w szkołach średnich 6 krajów – uczestników projektu. Obecna konferencja jest posumowaniem 3 lat badań.
Program konferencji:
Poniedziałek, 9 września
9.30 otwarcie konferencji
10.00 przedstawienie podsumowania badań i dyskusja, Francja
11.00 przedstawienie podsumowania badań i dyskusja, Finlandia
12.00 lunch
13.00 przedstawienie podsumowania badań i dyskusja, Rosja
Wtorek, 10 września
9.30 zwiedzanie Lubuskiego Muzeum Wojskowego w Drzonowie
14.00 przedstawienie podsumowania badań i dyskusja, Węgry
15.00 przedstawienie podsumowania badań i dyskusja, Portugalia
16.00 przedstawienie podsumowania badań i dyskusja, Polska
Środa, 11 września
10.30 podsumowanie konferencji w Muzeum Ziemi Lubuskiej
13.00 wyjazd delegacji
Autor: Damian Łobacz