Szanowni Państwo!
Od kilku tygodni z niepokojem śledzę sprawę budowy odcinka trasy S3 z Legnicy do granicy kraju w Lubawce. Ostatnie tygodnie przynoszą zaskakujące informacje i komentarze w sprawie jej budowy. Zaskoczenie jest o tyle większe, że trasa S3 należy do strategicznych inwestycji Państwa Polskiego, który Rada Ministrów przyjęła do realizacji i przez lata wspierała jej budowę.
Przypomnijmy, trasa ma stanowić środkowoeuropejski korytarz transportowy, o który zabiegali m.in. także nasi europosłowie w Brukseli. Będzie ona stanowiła alternatywę dla niemieckich dróg biegnących z nad Bałtyku, a następnie,aż po Bałkany.
Jak ważna jest to inwestycja dla Polski, wskazują działania, których dokonywano w ciągu ostatnich sześciu lat. Oto one:
– 25 wrzesień 2007 roku: Rada Ministrów uchwałą nr 163/2007 przyjęła Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012.
W jego ramach znalazły się odcinki S3 Szczecin – Górzów i Międzyrzecz – Sulechów;
– 25 styczeń 2011 roku: Rada Ministrów chwałą nr 10/2011 przyznała dodatkowe środki w wysokości 1,2 mld euro na budowę dróg w latach 2011 – 2015.
Dzięki temu znalazły się pieniądze na budowę odcinka Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz.
– 6 listopad 2012 roku: do Programu Budowy Dróg Krajowych dopisuje się załącznik 1a. W jego ramach znajdują się: dobudowanie drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wlkp.; druga jezdnia obwodnicy Międzyrzecza; druga jezdnia na całej długości trasy Sulechów – Nowa Sól.
– 4 czerwiec 2013 roku: do Programu Budowy Dróg Krajowych dopisuje się załącznik nr 5 i dodaje dodatkowy limit w wysokości 35,73 mld zł.
To wszystko w ramachbudowy drogi S3 z Nowego Miasteczka do Legnicy i Legnica – Lubawka.
W budżecie na 2014 rok w załączniku planu rzeczowo finansowegoKrajowego Funduszu Drogowego, który powstał w październiku tego roku na lubuskie odcinki zapisano około 440 mld zł.Z tej puli pieniądze zostaną przeznaczone na:
– odcinek Sulechów – Nowa Sól,
– drugą jezdnię obwodnic Gorzowa oraz Międzyrzecza.
Z kolei na drugie nitki trasy S3 z Nowej Soli do Legnicy z Legnicy do Lubawki zaplanowano blisko 400 mld zł. Na pierwszy odcinek znalazło się 177 mln zł, a na drugi aż 214 mln.
Pozornie sprawa nie powinna wzbudzać niepokoju. Jednak ostatnie doniesienia i komentarze każą powątpiewać w możliwość realizacji całej inwestycji. Już kilka tygodni temu pojawiły się zastrzeżenia co do sensowności budowy drogi S3 z Legnicy do samej granicy. Powodem jest podobno brak inicjatywy ze strony czeskiej do budowy 60 kilometrowego odcinka trasy szybkiego ruchu do Hradec Kralove. Taka informacja pojawiła się między innymi w lubuskich mediach (Gazecie Lubuskiej i Radiu Zachód).
Tymczasem, jak zapowiedział czeski minister odpowiedzialny za drogi, ich program ruszy, gdy w Polsce zostanie doprowadzona droga do samego przejścia granicznego w Lubawce. Wynika z tego, że wypuszczanie ze strony polskiej, informacji nie mających oparcia w rzeczywistości, nie jest przypadkowe.
Z informacji, jakie docierają też do członków sejmowej komisji infrastruktury wynika, że może dojść do przesunięcia środków z budowy S3 na południową obwodnicę Warszawy S2, której realizację zapowiadał premier Donald Tusk podczas kampanii referendalnej w Warszawie. Taką ewentualność bierze się pod uwagę również w ministerstwie infrastruktury.
Pragnę podkreślić, że wiosną tego roku Premier Donald Tusk składał obietnice budowy trasy S3 na całej jej długości. Podkreślano ważność tej inwestycji dla rozwoju regionu. Jak dziś wyglądają te deklaracje?
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami popartymi ostatnimi wydarzeniami, jako wyraziciel opinii wszystkich lubuskich parlamentarzystów, zwracam się z prośbą o wsparcie dla ratowania budowy trasy S3 na całej jej długości od Świnoujścia do Lubawki. Tylko w ten sposób Region Zachodni ma szanse stać się konkurencyjny dla przygranicznych terenów niemieckich, a Woj. Lubuskie nie będzie marginalizowane na mapie Polski.
Szanowni Państwo!
Jako Lubuszanin włożyłem wiele energii i wysiłku w budowanie całokształtu infrastrukturalnego naszego regionu. Dlatego proszę Państwa o wsparcie dla obrony S3. Dziś łączy nas nie tylko miejsce zamieszkania, ale przede wszystkim wspólny cel: trasa S3. Nie pozwólmy decydentom stać się zaściankiem naszej ojczyzny!
Do wiadomości:
– Marszałek Lubuski Elżbieta Polak
– Wojewoda Lubuski Jerzy Ostrouch
– Wojewoda Dolnośląski Aleksander Marek Skorupa
– Wojewoda Zachodniopomorski Marcin Zydorowicz
– Marszałek Dolnośląski Rafał Jurkowlaniec
– Marszałek Zachodniopomorski Olgierd Geblewicz
– Prezes Zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa
Lubuskiego Wadim Tyszkiewicz
– Prezydent Gorzowa Wlkp. Tadeusz Jedrzejczak
– Prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki
– Rada Miasta Gorzowa Wlkp.
– Rada Miasta Zielona Góra
Autor: PH